lördag 27 augusti 2011

De retour à Montpellier!

Efter 19 år har jag idag återvänt till Montpellier! Helt otroligt att få möjligheten att återse staden där jag tillbringade 2,5 år efter så lång tid. Något nedslagen blev jag dock av att inte hitta direkt, då vi klev ut på baksidan av Montpellier St Roch och det kändes som om jag inte hade en aning om var Place de la Comédie låg. Men väl tillbaka på framsidan hamnade vi på rätt "köl" och kunde promenera längs Rue de Mageulone:


Jag kan inte påstå att det var svalare idag än gårdagens 32 grader. Svetten rann och det hade kanske varit smartare att åka till stranden, men det hade nog inte våra rödbrända skinn tyckt..
Place de la Comédie var sig likt förutom att det nu gick spårvagn genom hela platsen! Har inget minne av att det fanns spårvagn alls när jag bodde här!!!


Annars återfann jag Operan, biografen Gaumont (där jag i september 1992 såg "Den sista Mohikanen" med Daniel Day Lewis dagarna innan jag flög hem till Sverige), statyn Les trois Graces och naturligtvis Les Jardins des Glaces!












Helt klart godaste sorbeten jag har ätit! Mums! Provade idag smakerna mango och guajava.
Porte Peyrou låg kvar likaså triumfbågen:









Även akvedukten låg kvar. Om jag inte minns fel så var det marknad någon dag i veckan där nedanför, där vi handlade grönsaker och frukt.
Ett besök på stora bokhandeln Sauramps var en självklarhet, där jag en gång i tiden inhandlade all litteratur till universitetet Paul Valéry som jag pluggade på, precolombinsk civilisation var ämnet.



Den klassiska karusellen stod även den på sin plats trots att 19 år har förflutit! Vissa saker ändrar man tydligen inte på.

Som tur är finns ingen våg i huset! Efter bara tre dagar märks det att vi äter extra mycket vitt bröd, vin och ost... Ingen löptur heller, tyvärr, så när vi kommer hem blir det hårdträning och inget bröd eller socker alls!
- Posted using BlogPress from my iPad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar