onsdag 1 oktober 2014

Dagen D och dag 4!

Makens födelsedag kom och efter sedvanligt morgonfirande var det dags för en promenad in för att fortsätta med de kulturhistoriska besöken.. Det var bara det att regnet öste ner! Den enda dagen det inte fick regna så var det ingen hejd alls på dropparna, portarna var helt vidöppna. 
Vid ett litet uppehåll tog vi oss i kragen och gick in till centrum för att besöka l'Abbaye St Victor. Tur var det för vi hade verkligen gått miste om något annars. Vilken historia! Att besöka kryptan, se dess sarkofager och förstå att här har människor trampat sedan 400-talet var en helt ogreppbar känsla! Grundat av munken St Cassian för att hedra St Victor, skyddshelgon åt sjömän och mjölnare. 
     
Sarkofag
Isarnus sarkofag, en abbot som kom till klostret på 1000-talet och ska ha varit väldigt omtyckt då han levde som han predikade och gjorde "män till goda varelser"!
      
                                   
Efter besöket öste regnet ner så mycket att det bara var att ta en taxi hem för förberedelser för kvällens middag på restaurang Peron! Trots taskigt väder så klädde vi i alla fall upp oss, ett måste en dag som denna! Ett leende kostade vi också på oss! :-) 
Mise en bouche: Tonfisk med rödlök och fänkål.
Soupe de poisson med rouille till förrätt! 
Beviset på att vi åt på en fin restaurang visade sig inte bara vara maten, vi hade en person som "tog hand" om oss, en servitris, en som plockade undan efter varje rätt och det där lilla extra; personen som tog hand om oss kom efter förrätten med en liten sorts "linjal" och drog bort alla brödsmulor inför huvudrätten som självklart var fisk! 
Maken åt drakfisk och jag torsk! Måste erkänna att jag inte orkade med min varmrätt.. Var mätt redan efter förrätten... Men ni vet det där som barnen brukar säga: man orkar alltid efterrätt!
Och det gjorde vi bägge två! Maken fick ett ljus i sin sorbet, eftersom jag skvallrade när jag bokade bord om att han fyllde! Jag tyckte det var så rart av dem, men när jag tog ton och tänkte börja sjunga hyssade maken strängt! ;-) Kan inte förstå varför....
Makens sorbet och min millefeuille med nötsorbet gick inte av för hackor! Om jag orkade allt?  Självklart! 
Det var dagen D det!

Idag bar det av till Avignon. Vi promenerade längs Corniche du Président Kennedy för att hämta upp hyrbilen och passerade på vägen dit denna staty som fått en Boratbikini! Fick mig ett gott skratt när vi närmade oss och jag såg vad det var..
Jag kan ju inte påstå att jag skrattade så värst mycket när vi skulle hämta ut bilen... Jag har inte kört bil i Frankrike sedan jag var nitton och då bodde jag i Paris och det var inga problem att köra bil då.. Nu är jag tydligen bra mycket fegare.. Var så nervös så jag trodde jag skulle kräkas! Men se, hittills har det gått bra, vi har kommit fram och tillbaka till Avignon och jag körde t o m genom värsta "smeten" på väg tillbaka hit där vi bor i området Malmousque. 
Nog om det, Avignon var det ju som gällde! Vilken stad och vilka trevliga människor! Alla rara, inga sura miner, inget tutande utan bara glada och trevliga! 
Vackra hus och kyrkor överallt, i denna vackra byggnad: Temple Saint Martial, låg turistbyrån inrymd! 
Kan inte låta bli att ta med en bild på denna vackra karusell! Är så svag för den här typen av karusell, den här är dessutom tvåvånings! 
Så vacker! Tittar man riktigt noga går det en snygging bredvid med en elektrikerryggsäck! Shorts 1 oktober, det är inte dåligt! Helt ok att förlänga sommaren på det här viset.
Påvepalatset är så imponerande. Jag märker att jag blir mer och mer intresserad av historia ju äldre jag blir. Jag kan riktigt se Benedictus XII stå på balkongen och säga Pax Vobiscum till folksamlingen nedanför! 
Alla dessa målningar som finns bevarade men som tyvärr inte får fotograferas då freskerna riskerar att förstöras. Så det får bli fotografier på torn i alla möjliga vinklar.
Palatsets fönster är även de vackra och lite kul att fotografera staden nedanför genom dem! 
Här är det kunglig värre, ätten Bourbon nämligen Louis II, som också kallades Le bon Duc.
Från ett av tornen syns madonnan på Notre Dame de Doms.
Gick även att fotografera genom de trånga titthålen i form av kors på samma torn. 
Utsikt mot muséet Le petit Palais. 
Stora porten som tyvärr har fått utstå en hel del, både revolutioner och krig.
Mitt emot på andra sidan Rhône syns ytterligare ett fort.
En av änglarna som vaktar utanför Notre Dame de Doms. För att inte solljuset skulle blänka för mycket lät jag solen skymmas av ängeln. Lite gloria kan hen ju vara värd! 

Naturligtvis måste Pont Benezet var med eller Pont d'Avignon som den kanske är mer känd som. 
De enorma kedjorna håller fortfarande upp landbryggan mellan brofästet och bron. Även här spinner min fantasi lös och jag kan riktigt höra hur hästar galopperar fram på bron och det skriks att bron ska stängas! Eller så dansas det och sjungs "sur le Pont..." 
Vackra Rhône i solljuset!
En lång dag med mycket anspänning är över. Nu återstår bara att se om bilen klarar natten utan äventyr, när vi parkerade hittade jag nämligen ingen skylt med information om avgift eller tid för parkering.. Frågade en dam som stod parkerad där och hon tittade påmint en lång stund, lite fundersamt, svarade sen: "det var en bra fråga, har inte reflekterat över det, men jag tror att det är ok att stå hur länge man vill.." 
Så nu oroar jag mig lite....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar