fredag 30 juli 2010

Borta bra men hemma bäst


Efter en underbar vecka i Skåne är det dags att vända kosan hemåt. Kan inte påstå att det gör mig något, tvärtom längtar hem efter att ha varit hemifrån så mycket denna sommar! En vecka på Gotland, sex dagar i Norge (2 x tre dagar) och så nu en vecka i Skåne... Då är det inte så konstigt att man längtar hem! Trädgården behöver skötas för att inte tala om det där berget med stryktvätt som jag alltid brukar jobba ifatt under semestern. Nu är det ju kanske det sista "sommarlovet" jag har så det gäller ju att få det att räcka till.. Snart övergår jag till vanlig 40 timmarsvecka istället för 45 som det har varit nu och det blir säkert en omställning. Förhoppningsvis till det bättre då visas perioder under läsåret har varit hemska och man bara väntar på att "loven" ska komma så att man hinner arbeta ikapp det som man ligger efter med. Vem mer än lärare skulle acceptera att ha det så? Att rätta prov mm på den inarbetade tiden då du ska vara kompensationsledig för de extra timmar du har arbetat per vecka!
Nåja, nu var det ju inte det jag skulle gnälla över utan jag vill ju visa lite bilder från det fagra Skåne. Trots att det var fjärde gången som vi hade samma stuga så har vi ännu inte tröttnat på omgivningarna! Alla vackra hästar som går i hagarna kring längan vi hyr, de öppna fälten, alla gårdsbutiker och andra utflyktsmål.
Den här gången var vi faktiskt till Båstad! Jag som är tokig i bokhandlar ville naturligtvis in i den lilla mysiga bokhandeln vi hittade i "centrum" i Båstad. Döm om min förvåning när jag hittar denna bok:
"Pekboken för lite finare barn"!
Jag är väl medveten om att vi bor i ett samhälle med en tydlig klassindelning, men har ju haft förhoppningar och tron att vi är på väg bort från att det ska ha betydelse vilken familj du är född i och vilka tillgångar du har... Döm därför min förvåning då jag såg att det finns böcker, pekböcker, för barn från finare familj... Tidigt ska det böjas det som krokigt ska bli... Var går gränsen för om man är ett finare barn? Hur dyrt hus måste dina föräldrar äga för att få räknas som finare? Som den goda gentlemannen som guidade i Mölle kyrka berättade: de jobbar i Hong Kong och Thailand och har ett hus för 10 miljoner kronor i Mölle och utnyttjar det en vecka om året... Hu! Men nu gnäller jag igen.. De hade i alla fall otroligt god hemgjord glass i hamnen i Båstad! :)
Vi hann även med en tur till Ystad den här gången, torsdagen bjöd inte på något direkt badväder (tur var väl kanske det då skinnet behövde vila från solen ett tag) så vi styrde kosan längre söderut. Första stoppet blev Svaneholm där vi beundrade slottet utifrån och tog en tur i omgivningarna.

Även Ale stenar besöktes, där regnbågen behagade visa sig:

Veckan har inte bara bjudit på bad, sol och utflykter utan även bokläsning! Har slukat Hypnotisören och Paganinikontraktet och för er som undrar om Paganinikontraktet höll lika hög klass som Hypnotisören så kan jag bara säga - snäppet bättre! Vilken bok! Rekommenderas varmt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar