lördag 3 juli 2010

Rosens dag del 2

Gårdagen bjöd ju inte bara på Plantmarknaden i Lindesberg utan även på Villa Sindoro i Nora! Där hälsar Kenneth Mallalieu och Anette Mallalieu Sandh välkommen att besöka deras enastående vackra trädgård. Huset är som en saga med den traditionella rundeln framför huset med stor urna och massor av funkior runt denna!På bilden är det dock från baksidan.
Utsikten gick inte av för hackor där heller, då Norasjön skymtar mellan träden och bortom fälten. Trädgården har växt fram utifrån ägarinnans drömmar om en rosengård och vilken trädgåd det har blivit!
Överallt fanns det fullt av detaljer i form av spaljéer att klättra i eller fasader som avgränsade rummen. Mellan dammen och ett angränsande "rum" fanns denna underbara bro som jag gärna skulle ha i min trädgård! Jag som inte ens gjort i ordning min damm för i år. Överallt fanns underbara växter som fingerborgsblomma, mörkröd, nästintill svart, borstnejlika, irisar, enorma riddarsporrar, allium i former som påminde om yttre rymden mm.
Som om det inte vore nog att ha en otroligt vacker damm så ser man dessutom Norasjön bakom den! Lite fusk, eller hur (säger hon surt). Naturligtvis finns det ett gammalt lusthus vid dammen, en gammal eka ligger i vattnet och de vita näckrosorna guppar förnöjt däri..




Pionerna växte längs en "öppen vägg" av gärdsgårdsstörar målade i falurött! Läckert! Pionerna var som tagna ur en dröm, jag som precis har börjat gilla pioner... Ska försöka hinna med att lägga ut fler bilder, men sedan Blogger gjordes om får jag det inte riktigt att fungera med bilderna.. Någon mer som har haft problem med att placera ut bilderna?

3 kommentarer:

  1. Har varit här några gånger det är ju så fint//Britt

    SvaraRadera
  2. ljuvligt hus de hade, det är så jag blir lite avis, jag som har ett trist 70tals hus.
    En liten bro hade varit kul att ha,men jag har ingen bäck eller å att dra den över.
    ha det gott kram Monica

    SvaraRadera
  3. Ett härligt ställe att någon gång besöka, verkar det som.
    Joo visst har jag också problem med bilerna och texten. Har man stående bilder är det topp omöjligt ibland att modulera texten som man vill.
    det tar längre tid att göra inlägget än att sitta och välja bilder på datorn! Irriterande.

    Ha det gott!

    SvaraRadera