Jag har därför tillbringat kvällarna (utöver att läsa in arbetsrättsliga case) med att titta på bilderna om och om igen. Jag har även letat fram gamla böcker som jag har kvar från tidigare besök i Barcelona för att påminna mig om det vi inte hann med den här gången. Bara allt som finns att besöka av Gaudí är ju ett kapitel helt för sig, inget går att jämföra med hans verk!
La Sagrada Familia är ju ett mästerverk, som Gaudí tyvärr aldrig hann färdigställa! Den byggs det fortfarande på, utifrån de ritningar och planer som han hade. När jag var i Barcelona första gången, 1992 fick man fortfarande gå upp i tornen och gå på broarna mellan tornen. Jag var något förvånad då enda sättet att ta sig upp i tornen nu var via hiss, som man dessutom var tvungen att förboka. Lång kö ringlade sig runt basilikan för att köpa entrébiljetter. Men det var definitivt värt att stå i kö för att få möjligheten att besöka den invändigt. I april -92, då jag besökte den första gången, fanns bara Fachada de Nacimiento klar (födelsefasaden) och några delar påbörjade av resterande byggnad. Gaudí hade koncentrerat sig på att få färdigt födelsefasaden, då han förstod att byggandet av basilikan skulle fortgå långt efter hans död. Så det blev det ju också då han tyvärr blev överkörd av en spårvagn 1926.
Gaudí hämtade mycket inspiration från naturalismen, jugendarkitekturen och den geometri som han älskade. Han kallade sig geometrist! Det syns inte bara på de fantastiska uträkningar han gjorde i Casa Milá för att få hela konstruktionen att hänga på stålbågar istället för på bärande väggar utan även på de pelare som finns i basilikan, som har, i samma pelare, olika geometriska former (från kvadrat till oktagon till cirkel osv). Ser framför mig fantastiska studiebesök med elever i ämnesövergripande tematan, allt från matte till naturkunskap och vidare religion.
Ljuset som finns i byggnaden är otroligt! Så genomtänkt! Alla ytor är designade utifrån att sprida så mycket ljus som möjligt, han använde sig av hyperbolisk geometri. Eftersom han hade forskat kring vad som fick kyrkklockornas ljud att sprida sig mest och där kommit fram till att det var genom att klockorna hade en hyperbolisk geometri, måste detsamma gälla för ljusets spridning. Klok slutsats när man ser resultatet! Kanske försökte även Gaudí bevisa parallellaxiomet?
Hela Barcelona för ens fötter! Tyvärr var det soldis...
På långt håll, vid trappans mitt, ser man Gaudís berömda ödla som är avbildad på många souvenirer.
Casa Milá, eller La Pedrera (för att den liknar en stenhög) beställdes av Herr Milá efter att Herr Batlló fått sitt hus Casa Batlló färdigställt, lite längre ner på Passeig de Gracia. Han ville bräcka sin vän genom att låta bygga ett större hus.Här Casa Batlló! Mycket vackert utsckad och mycket fantasifullt utsmyckad fasad. Interiören var öven den fantasieggande och mycket funktionell med väggar som kunde tas fram ur dörrar vid behov av avgränsning. Vilken människa! Tänk att få ta del av hans fantasifulla och smarta tankar! Kanske få ha honom som mattelärare?!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar