lördag 23 maj 2015

Sköna lördag!

Ibland förstår man verkligen hur bra man har det! Att få vakna till fåglar sång, solens sken och äta frukost i sängen, det är väl ändå det bästa i livet? Jag har ett jobb som jag stortrivs med, även om det emellanåt känns hemskt när man inte kan hjälpa såsom man skulle vilja kunna! Jag har trevliga människor runt mig, både hemma och på jobbet.
När man då läser om människor som blir utnyttjade i dagens Sverige, människor som har flytt fattigdom, flytt för att försöka hjälpa sin familj, för att skapa sig en framtid värd namnet och så hamnar man i ett land som är omtalat för att vara ett rättskaffens land och då blir man utnyttjad! Utnyttjad till max, bara för att någon anser att man kan! Då skäms jag! Skäms över att det i dagens Sverige kan vara möjligt att utnyttja andra och att andra har gjort det möjligt!
Läser DN's serie Fokus - Skuggsamhället mitt bland oss - och vill bara försvinna. Det hjälper inte att fåglarna kvittrar, solen skiner och kaffet doftar underbart. Blir så ledsen ända in i benmärgen...

Hur kan jag som konsument försäkra mig om att det jag köper i affären inte har blivit transporterat, hanterat av någon som blivit utnyttjad? Jag försöker att handla ekologiskt, fairtrademärkt osv. Men om frukten är fairtrade, men hanteras på ett lager i Sverige och där blir arbetare behandlade som slavar - hur garderar jag mig till att inte bidra till något sådant?

Trädgården får bli min terapi idag....
Och terapi är det verkligen! Nu är gräsmattan klippt, mer ris från trädfällningen kört, jordgubbarna planterade i en pallkrage, ogräs borttaget från delar av rabatterna och rabarberpaj bakad! 
Bilden får representera det vackra Sverige, där alla är välkomna och där alla är lika mycket värda: det är min bild av det Sverige borde vara! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar