söndag 30 augusti 2015

Mumsiga höstsoppor!

När solen fortfarande värmer som om det faktiskt vore svensk sommar så smyger sakta, men säkert, den där känslan om att det snart är höst på mig....
Kvällarna blir sakta mörkare, jag får lust att tända ljuslyktorna som har fått vila under sommaren och suget efter gott te smyger sig över en, likt en dimma en höstmorgon.

Så igår gjorde jag slag i saken och provade ett nytt recept på soppa, en mumsig, krämig morotssoppa med ingefära. Delar med mig av receptet:

Ingredienser
500 g morötter
2 scharlottenlökar
smör
7 dl vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
2,5 dl matlagningsgrädde
riven ingefära efter smak
Salt och peppar efter smak

Skala och skiva morötterna. Skala och hacka löken, fräs den i smör i en kastrull. Tillsätt morötterna, den rivna ingefäran, vatten och buljongtärningarna. Låt koka ca 15 min.
Mixa soppan med stavmixer. Tillsätt grädden och koka upp. Smaka av med salt och peppar.

Servera med skivad franska delad i trekanter (bred på bregott, en skiva gräddig ost och riv lite parmesan ovanpå) som är gratinerade i ugnen tills de får en fin färg.


Bon appétit!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar