tisdag 14 maj 2013

En yrkesarbetande kvinnas vardag

Föreställ dig att du kommer hem efter en dag på jobbet, en dag där du har fått höra en historia som du skrattat gott åt. Historien handlade om att man på 80-talet hade avprogrammeringskurser för hemmafruar som gick ut på att kvinnor skulle utbilda sig för ett framtida liv utanför hemmets väggar som yrkesarbetande kvinnor. Lektioner pågick måndag-torsdag för på fredagar skulle ju kvinnorna vara hemma och städa..... Du skrattade gott åt att det en gång i vårt svenska samhälle har varit så tokigt och vilken tur att vi nu har kommit så långt! 
Föreställ dig sedan att du kommer hem och ser den här diskbänken, enda skillnaden är att disken som här är ren var smutsig och det var bara att ta itu med den!
     
När jag såg min diskbänk full av disk så svor jag ve och fasa över att Inga har strejkat igen, både med disk och sopor. Dessutom har Någon Annan skippat att ta hand om stryktvätten, bäddat sängen och dessutom glömt att vattna blommorna! Funderar skarpt på att avskeda dem bägge och anställa denna Rut som alla pratar om är så effektiv och gör allt som en yrkesarbetande fru inte orkar med efter en lång arbetsdag!!! 
Sen kom jag på det: maken är ju i England på kurs, kan det vara det som är orsaken????? Jag menar, orsaken till att Någon Annan och Inga inte tar itu med sina arbetsuppgifter utan lämnar allt till mig? Vid närmare eftertanke så tror jag inte att det är orsaken, de brukar ju fuska med allt även när han är hemma, men det här är ju extremt! De måste väl ändå fatta att jag inte kan göra allt i ett hem???? Jag är ju ändå en yrkesarbetande kvinna! 
Nä, nu får det allt bli ändring på det här! Skärpning, Inga och Någon Annan, annars blir det Rut i detta hus!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar