söndag 27 februari 2011

Mixed feelings

Ibland så hamnar man i ett sdant konstigt läge, när det gäller känslor. Jag hamnade i ett av dessa berömda lägen idag på morgonen när maken och jag struntade i det sedvanliga morgonsoffan/doktor Philprogrammet.. Vi såg istället filmen "La Zona".
I efterhand ångrar jag mig lite... Vill gärna ha bilden av det Mexico som jag känner kvar, med alla otroligt välkomnande människor som jag genom åren har lärt känna. Visst var jag medveten, även då, att korruption förekom, fast förhoppning var väl att det handlade om mindre förseelser som fortkörning eller andra smärre trafikförseelser. När det rör sig om att göra sin egen lag,oavsett brott, så tar det hela en annan vändning i min värld. Å ena sidan de människor som vill känna trygghet i sitt boestadsområde och bygger upp en mur, egen säkerhetinrätning mm.. Å andra sidan de som på samhällets botten desperat försöker tjäna sitt levebröd för en spottstyver, de som hamnar på glid och i fel sällskap. En 16-åring på samhällets topp och en annan 16-åring på samhällets botten... Å andra sidan en polis som försöker göra rättvisan och lagen gällande, å andra sidan en korrupt åklagare som bara vill tjäna en extra hacka utan att bry sig om konsekvenserna.
Mitt hjärta blöder! För samhället som inte klarar av att ta hand om de sina enligt gällande lagar, för de som råkar ut för korruptionen och kapitalismens framfart med bulldozern, körandes över de som finns på samhällets botten utan samvetskval.
Känner att jag, i min skyddade verkstad, skulle vilja slippa bli påmind om hemskheterna som pågår utanför min mur...
Samidigt så måste vi sluta blunda för de orättvisor och de brott som begås mot mänskliga rättigheter.
I ett försök att fly den hemskhet jag nyss har sett så spelar jag lite spel på Faceboko (Ravenwood fair, Zuma blitz), spel som är så långt från verkligheten man kan komma. Inser att det just nu inte räcker för att få bort bilderna av ihjälslagen ungdom...
Kanske kan det hjälpa om jag beställer lite fröer inför sommaren? Utöver de jag redan har beställt... Finns säkert något jag behöver... Kan det månne bedöva mitt samvete och mitt blödande hjärta?
För så här vill jag inte tillbringa min söndag i min annars så skyddade verkstad!

1 kommentar:

  1. Tänkvärda ord vännen.. Visst är det så att man gärna gömmer sig i sin egna "lilla skyddade verkstad"? Att man gärna blundar för orättvisorna? Dom är i allra högsta grad verkliga men jag tror samtidigt att man någonstans måste få lov att gömma sig en aning.. För att orka göra något åt dom stora orättvisorna ute i världen, på ett eller annat sätt, men även för att orka med sina egna, om än makalöst banala för så oerhört många männsikor där ute, orättvisor? Nu blev jag nog lite rörig men är du med lite i min tankekedja?

    Gömma sig en aning är ok, bara man inte kniper ihop ögonen och förnekar totalt..

    Men jag är övertygad om att några förpåsar hjälper upp alla tankar vännen!

    Hoppas du får en fin söndag!

    SvaraRadera