onsdag 16 april 2014

Funderingar plus lite till



Många gånger slås jag av hur viktigt det är att vi känner att det vi gör med våra liv betyder något! Att det arbete vi utför är uppskattat och värdefullt! Oavsett om vi är lärare, vaktmästare, expedit, frisörska, jurist eller läkare så måste det vi utför vara uppskattat och ha betydelse, för att det inte ska kännas bortkastat. 

Hur många gånger får känslan av att inte duga ta överhand? Både i yrkeslivet och det privata? Är det typiskt kvinnligt? Eller är det personligt betingat? Känner ofta att jag aldrig blir riktigt nöjd med min insats, vad det än gäller! Kanske att man till en början tänker: helt ok, men efter ett tag börjar funderingar om det egentligen var så bra.... Skulle man inte ha sagt eller gjort si eller så...
Ja, ni vet det där jobbiga tankarna när man ifrågasätter om man gör rätt....
Samtidigt är det ju så viktigt att kunna känna att man kan unna sig något extra ibland! Få pyssla om sig och njuta lite av de hårt förvärvade slantarna! Det är ju därför vi jobbar! Är så tacksam att jag har ett arbete: ett arbete som jag dessutom trivs så bra med och kollegor som är toppen!

Som grädde på moset behagar solen dyka upp och värma en frusen själ! Med besked dessutom! Ingen blåst, bara fantastisk sol. Mötte en liten terrier på promenad med sin matte som blev överlycklig då han mötte en hare mitt i stan. Haren skuttade undan några steg och tittade sedan förundrat på terriern som var utom sig av glädje. Ni vet ett sådant där ljust, glatt skall! Oturligt nog fick jag ingen bild just då, utan bilden togs strax innan..

                             
Den här morgonen var en sådan där morgon när inget kan förstöra humöret! När jag kom knallandes nerför backen vid tvärbanehållplatsen vid Solna centrum och långsamt såg tvärbanan glida iväg, så tänkte jag bara att det var tur för då fick jag ju en anledning att promenera till nästa hållplats (istället för att vänta 13 min). Väl framme vid bytet vid Alvik så kunde jag inte motstå att promenera över bron till Stora Essingen. Solen speglar sig så vackert i vattnet, så är det underligt att man blir på bra humör?
                             
På eftermiddagen var det dags för den där förhatliga undersäkning en kvinnamellan 40-49 måste göra var 18:e månad.... Jösses, vad jag önskar att det fanns ett annat sätt som inte gjorde så ont! Brukar inte klaga på smärta, tror mig vara ganska så tålig, men det här är ju bara toooo much! Så tacksam att det finns och kan rädda liv, missförstå mig inte... Men ändå! 80 kilos tryck! I fyra omgångar! Och så säger sköterskan: "jag fick inte med tillräckligt mycket muskelvävnad så vi får ta om den sista"... Aj!!! Därav statusuppdateringen på FB:

Även om det är ett allvarligt tema så måste man ju få skoja till det lite för att lätta upp, åtminstone för sig själv! Ännu roligare var det att jag under undersökningen så hörde jag hur min mobil surrade i handväskan. Efteråt såg jag att det var en av våra duktiga jurister som ville ha tag på mig för att svara på en av alla mina tusen frågor... Hen skulle bara veta vad jag satt "fast" i.... 

För att "trösta mig lite" så blev det efteråt en tur till Observatorielunden där goe maken mötte upp. Fantastisk vy där uppifrån!  
                             

                             
Ett måste, i dessa tider, är ju att besöka Kungsträdgården med dess vackra blommande träd! hela parken färgas rosa och det ger en sådan vacker kontrast mot den blå himmeln! 
Måste erkänna att det var fler än maken och jag som hade kommit på idén att besöka "Kungsan".
Visst märks det att vi törstar efter sol? Så många som satt och njöt i solen! Till min stora glädje visar även SMHI att helgen ska bli vacker och enda upp till 15-16 grader varmt! Halleluja!
                            

                            

                            
Fast viktigast av allt är väl ändå att Liam fyller två år annandag påsk! Tänka sig att det är två år sedan han föddes! Otroligt att tiden går så fort när man har roligt!

2 kommentarer:

  1. Så många vackra vyer du fångat! Stockholm är en vacker stad med allt sitt vatten, I Like that!!!! Din ordvits var riktigt bra "bra" just dom där klämmen har jag valt bort i samråd med maken, men jag respekterar de som vill. Det bästa är att få lov att välja...
    Hoppas ni får en underbar helg med födelsedagsfirande och allt (vart tar tiden vägen)
    Kram gittan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stockholm är fantastiskt vackert, speciellt den här årstiden! Njuter varje gång jag kan unna mig lyxen att kliva av i Alvik och gå sista biten ver bron till Stora Essingen!

      Radera