måndag 2 augusti 2010

Dagliljor...

Nu är bästa tiden i trädgården för mig, om man bortser från regnet förstås! Dagliljorna blommar, en efter en. Varje morgon har jag nöjet att kunna njuta av dem. Visst är rostiden även den helt underbar, men för mig är det dagliljorna som jag bara älskar!!
Se bara på dem så förstår ni varför:
Först ut är Christmas is:

Sedan Little Grapette som påminner mycket om nästa

som är Bela Lugosi:

Sedan älskade Buddha, som är så vacker mörk och mystisk i sin färg!

Chicago Knockout är även den vackert röd, har en viss förkärlek till röda toner, märker jag. Nog knockar denna daglilja mig med sina blommor allt!

Sedan vackra Artic Snow, som kanske egentligen drar lite åt det milt gula hållet istället för att vara vit som beskrivningen säger. Idga är visserligen inte ljuset det bästa för att fotografera men vit är den inte...

Sist ut idag är Strawberry Candy som verkligen ser ut som godis. Den har massor av knoppar i år till skillnad från förra året då inga knoppar kom. Det var tydligen ett viloår!

Vilar idag gör Citrina, Chicago Sunset, Night Beacon, Frans Hals och många fler. Väntar ivrigt på att Green Flutter m.fl. ska slå ut sin första knopp, men det ser ut att dröja. Vilket i och för sig inte gör något, då kan jag fortsätta att njuta av trädgården.
Tänker på Voltaires Candide som fastslog: "du ska odla din trädgård, för att kunna vara lycklig". Hans analys av sin långa resa runt jorden, där han skådade slaveri och elände..
Ha en skön måndag och jag hoppas att solen skiner där du befinner dig!

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Underbara Dagliljor i fantastiska kulörer! Jag kommer ihåg dig från TB med en speciell kärlek till just dessa skönheter :)
    Hoppas du också får en bra dag!
    Nu har jag "semesterabstinens"...river och sliter i alla hörn..fniss, tror jag tar mig en sväng på utsidan.
    Må gott /Bea

    SvaraRadera
  2. Så nydelige dagliljene dine er! mine har ikke sprunget ut ennå, men det er snart tiden... nyt av sommeren, så håper vi solen titter frem - i oslo skinner den i dag.
    HIlde

    SvaraRadera
  3. Vilka fina dagliljor. Har endast ett par st men får nog lov att köpa mig några fler för det är riktiga skönheter. <här jobbar solen för fullt för att ta sig igenom molnen vi får se om den är starkast//Britt

    SvaraRadera