onsdag 4 augusti 2010

Hösten gör inträde?

Ska det redan bli höst? Blött och grått är det, även om eftermiddagarna har varit fina med lite sol.
Dagens promenad vid rabatterna skördar inte så många nya ansikten, men Green Flutter har öppnat en vacker blomma:

Även Citrina visar sina gula blommor idag! Den sitter i den ena nya rabatten för den här sommaren, en liten rabatt utanför växthuset som maken och jag gjorde på en kväll. Såna rabatter gillar jag! Snabbt och enkelt!

Visar ännu en bild på vacra Artic Snow. Kan inte se mig mätt på dessa storblommiga dagliljor som dag efter dag belönar mitt trädgårdsarbete (som i år är näst intill obefintligt) med en vacker blomma!

Av bloggen att döma kan man tro att jag bara har rosor och dagliljor i trädgården, men så är inte fallet. Här finns både det ena och det andra! Bland annat denna vackra blåvita duva, eller trädgårdsstormhatt:

Rudbeckior har jag några stycken: en vit, låg, strålrudbeckia, höstrudbeckia och så denna vackra röda som jag inte kommer ihåg sortnamnet på:

Så en bild på min klematis texensis Lady Diana, en favorit som jag trodde hade dött i år, den var helt nedfrusen, men har kommit igen så fint!

Kan inte låta bli att visa mitt nyförvärv! Igår var nämligen bästa Linnéa och jag iväg till Åsby i Hallstahammar för att "titta" lite... Det där tittandet ledde till att min trädgård är berikad med en Barkerole, en ros som jag har tittat och suckat efter i flera års tid, men det har inte blivit av att köpa någon. Nu finns den i min trädgård, i den andra nya rabatten som inte är färdig ännu!

Dessutom hittade jag ett blåregn! Blue Moon och det ska tåla enda upp till zon 5! Kan det bli bättre?

5 kommentarer:

  1. Det var många vackra Dagliljor! Lady Diana var verkligen en skönhet, lite blyg i uppträdandet.
    Hos mig är det också regnigt och grått...trist!
    Ha det gott! /bea

    SvaraRadera
  2. Jag hade också clematisen Lady Di men den dog under vintern så typiskt här hos mig när det är så kalla vintrar.
    Tjusiga dagliljor du har!
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  3. Tror just clematisarna har tagit mycket stryk denna vinter, trodde min blå som liknar lady Di.. var borta men som jag visade för ett par inlägg sedan frodas den över allt annat just nu. Ser på dina föregående inlägg.. =).. att just dagliljor är en passion för dig.. ljuvliga o så många vackra sorter du har.. härligt. Kram/Monica

    SvaraRadera
  4. Oj vad många vackra dagliljor du har. Lady Diana har jag nu sett på flera bloggar och har blivit riktigt förtjust i . Måste jag nog fundera på om jag ska köpa nästa år. . Kram

    SvaraRadera