söndag 25 maj 2014

25 maj och val till Europaparlamentet

En härlig varm sommardag och det är val till Europaparlamentet. Jag har precis utövat min demokratiska skyldighet och röstat. Funderade på att förtidsrösta, men det är ändå något visst att gå till vallokalen just på själva valdagen. Kanske hade jag sluppit att bli så provocerad om jag förtidsröstat! Utanför vallokalen står några representanter från de olika partierna och vill dela ut valsedlar. En av dessa representanter är en äldre man i 70-års åldern, välklädd. På bandet som går tvärsöver hans bröst står det Sverigedemokraterna... I mina ögon är någon som levt så länge förhoppningsvis fylld av erfarenheter från livet, från den historia världen har och från både äldre och yngre släktingar. Därför är det ytterst förvånande och, i mina ögon, provocerande att man då kan representera ett parti som inte anser att alla människor har ett lika värde utan att vissa är lite mer värda än andra. 

Jag vet att jag inte borde bli provocerad, jag vet att alla har rätt till sin åsikt osv. I mina ögon, att ha rätt till sin åsikt och att tycka att några världsinvånare är mindre värda än andra är vitt skilda ting. Att ha partimedlemmar som jagar andra med järnrör, som uttrycker sig nedlåtande om kvinnor från andra kulturer eller att barn till invandrare inte har samma rättigheter som barn födda av "urinvånare" (i det här fallet borde det vara barn till samer i sådant fall som har alla rättigheter, eftersom de är Sveriges enda urinvånare), kan inte vara rätt! 

Från slutet av 1800-talet till mitten av 1920-talet så emigrerade 1,3 miljoner svenskar till amerika då det var en svår tid i Sverige. Så många av oss svenskar har släktingar som flytt från svårigheter! Att vi då inte ska ta emot människor som flyr från krig är för mig oförståeligt! Varför ska det som var en rättighet för oss inte vara det för andra? Ska vi bara hålla oss till det som är svenskt får vi väldigt ensidig kost, bara rovor, fisk och kött. Potatisen kan vi ju glömma, den kommer ju inte härifrån trots att många tror det. 

Att skylla kriminalitet på en hel grupp bara för att de kommer från annat land håller ju inte heller. det handlar om individer! Likaså de som är fanatiker oavsett om det handlar om islam eller annan religion, det handlar om människor som utnyttjar andra människors svageht för egen vinning skull, inte religionen i sig. Se bara hur kristna har betett sig, erövrat en hel världsdel, tvingat urinvånarna att konvertera till ex katolicism, protestanter har inte direkt varit "snällare" bl a när schismen i tysk-romerska kyrkan uppstod och Luther och Calvin stred för sin tro. Detta till trots att det är tydligt i bibeln att "du ska älska din nästa".... Med det menas väl ändå inte att man för den skull har rätt att döda de som inte tycker lika??

Inte bara närvaron av Sverigedemokraterna är oroande, i Frankrike har Front National gjort enorma framsteg sedan slutet 80-talet början 90-talet, då jag bodde där. Varför går vi mot ett hårdare samhälle? Är det för att sittande regeringar i Europa har drivit igenom försämringar för sina medborgare? Världshistorian visar att i svåra tider är det mycket lättare att enas kring en yttre fiende än att ta tag i de problem som finns oavsett om det handlar om politik eller personliga förhållanden. 

Så snälla Europas röstberättigade, tänk till! Rösta på de partier som vill allas väl, inte på de som vill bygga en mur kring vår värld. Om vi letar noga i våra släktled så har vi alla säkert någon som flyttat utomlands, sökt lyckan annorstädes.... För visst är vi tacksamma för att våra släktingar blev väl omhändertagna? Visst vill vi bli väl omhändertagna om vi någon dag skulle behöva fly vårt hemland?

Det är inte bara valdag till Europaparlamentet idag, det är Mors Dag! Så hedra Mor med att rösta för allas lika värde, för samma rättigheter för alla oavsett kön, religion, ursprung och sexuell läggning!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar