lördag 15 november 2014

En trädgård i sorg!

Eller det är kanske inte trädgården som är i sorg utan det är väl snarare jag, när jag ser vad det fallna trädet har ställt till med. Då menar jag inte bara växthuset utan även rabatterna som fanns i närheten av växthuset.
Här syns kronan som hamnade rakt över rabatten. Växthuset låg alldeles bredvid där gräsklipparen står. 
Det ser ju inte så kul ut längre.... Vi har plockat reda på alla "rutor" av polykarbonat. Måste erkänna att jag är otroligt glad att växthuset inte var av glas! Nu var det bara att plocka reda på allt och det enda som var av glas var ett bord som stod inne i växthuset. 
Maken har gått lös med motorsåg så nu återstår bara att plocka rätt på allt.
Men visst sörjer jag när jag tänker på hur det har sett ut och när jag undrar hur det har gått för växterna i rabatten och de som satt runt växthuset....
Den här rabatten har jag ju hållit på med i flera år, flyttat stenar till, lagt på duk, haft på sand, blandat med jord, förbättrat jorden, grävt om, grävt till, bytt växter, lagt kant... Ja, ni vet ju hur man håller på i trädgården. Den här rabatten har ju fått lite extra omsorg eftersom den låg i anslutning till växthuset och skulle locka till att vilja vara i den delen av trädgården. Både natt och dag! Här är det väldigt mycket solljus, men den syns ändå. Buddhan som blommar, rosbuskarna som har växt upp ordentligt, det vita gruset på gången som ser till att den röda fina japanska flikbladiga dvärgblodlönnen syns extra mycket.... Första bilden visar hur rabatten ser ut nu, från andra hållet och då har jag ändå tagit bort mycket av grenarna från kronan som hamnade rakt över rabatten. 

Bakom Buddha skymtar det vita gruset som vi har lagt på den lilla gången mellan pionrabatten och den här lilla trekanten för att lyfta lite av färgerna. Vi tyckte att det var så fint mot de mörkt röda växterna i rabatten.
Nu får man bara en känsla av att strunta i allt och bara låta det vara, "det är ju ändå ingen idé"... Kanske ska man skylla på det grå vädret? När jag bläddrar bland mina bilder från sommaren så hittar jag den här bilden från inuti växthuset:
Men fy, så deppigt det blev! Känns ju lite löjligt att deppa över ett växthus och en rabatt när det kunde ha varit värre! Får ta och ta mig rejält i kragen, det finns ju faktiskt mycket värre saker att vara deppig över, det här är ju verkligen ingenting. Ingen kom till skada, mina pelargoner gick att rädda och de tar igen sig inomhus och ingen av katterna var i växthuset när trädet föll! Skäms på mig! Deppa så där.....
Tittar istället på lite mer bilder från sommaren för att pigga upp min dystra novembersjäl:
 Två glada "gamlingar" på promenad
 Tant blåser bubblor
Maya övervakar trädgårdsarbete!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar