lördag 8 augusti 2015

Karlskrona

Vi hade en fantastisk dag i Karlskrona igår! Trevlig lunch med makens näst äldste son, besök på Marinmuséet där ubåten Neptun beskådades både utvändigt och invändigt, utflykt till Aspö där Kastellet besöktes och så till sist middag på Sjörök. Middagsrestaurangen bestämdes efter inrådan av en av folkhögskolelärarna som jag känner som bor i området.


                                 
På väg mot Karlskrona så passerade vi Gladhammar med dess vackra kyrka. Jag har en viss svaghet för kyrkor så det var ju bara tvunget att stanna och titta lite. Så vacker!

                                
 På torget i Karlskrona ståtar Karl den XI's staty mellan rådhuset, Fredrikskyrkan och Trefaldighetskyrkan. 

                               
Amiralitetsklockstapeln, som byggdes 1699, ståtar i Amiralitetsparken. Solen låter sin gloria skina runt tornet. 

Ett besök på Marinmuseumet är ju ett måste. Naturligtvis så användes selfiepinnen flitigt en sådan här dag. Både på segelbåten Jarramas, eller förlåt: fullriggaren Jarramas. Måste ju lära mig att använda rätt namn nu efter att ha stigit ombord på detta vackra skepp!

       

                                    
Ubåten HMS Neptun var imponerande och spännande att besöka, t o m för mig som i vanliga fall inte alls är intresserad. Men här var det riktigt spännande att få läsa om och se hur besättningen ombord hade det. Kojar som var placerade över torpederna... Undrar just om jag skulle sova speciellt lugnt med en torped under mig?
                                    

     Efter besöket på muséet, där vi även tittade på alla vackra båtar som har tillverkats i Karlskrona och även bevarats i utställningen, då var det dags att ta färjan över till Aspö för ett besök på Kastellet. Makens son tipsade oss om stället och en tur till sjöss är ju inget man kan motstå en solig, härlig augustidag! Vad vi int enade tänkt på var avståndet mellan färjeläget och Kastellet. Men som tur var fanns det cyklar att hyra, riktigt bra cyklar dessutom. Mycket bekväma sadlar för en trött tant, som mig, efter att ha promenerat halva dagen. 




Selfie igen naturligtvis! Vi skrattar gott åt att jag har svårt att lyckas trycka av kameran via bluetooth då knappen är trög som bara den. Maken får lov att hjälpa till!

Kastellet hade många gångar och trappor att gå i, välbevarat alltihop.
                                    

Lite spöklikt var det allt, det kändes som om man kunde höra de som bott här då Kastellet hade sina "glansdagar".  Vi kunde höra barnen leka i gångarna........
     

      
                     




Maken lade ut en lite "taskig" bild på mig när jag är överlycklig över glassen vi precis ska till att äta, så här kommer den ljuvliga hämnden! ;-) Min lugna, återhållsamma make kan allt busa han med! Är han inte ljuvlig, så säg?!

Hela dagen bjöd på strålande sol. Tills det var dags att gå till restaurangen, då började regnet helt plötsligt vräka ner. Paraplyerna låg kvar i bilen, bilen stod parkerad ett kvarter från restaurangen, hotellet var fem kvarter bort... Det blev till att springa mellan träden i parken på väg tillbaka till bilen. Sista kvarteret hade vi i alla fall gott skydd av paraplyerna!
Regnet till trots så bjöd solen på en vacker solnedgång i hamnen.
                                 
                Sista färgerna på himlen togs inifrån restaurangen Sjörök, i skydd undan regnet. 
Är det något jag är svag för så är det fisk, som är tillagad med kärlek. Gissa om de hade tillagat fisken med kärlek på Sjörök? Ojoj, här snackar vi mat som smälter i munnen. Piggvar i skirat smör som fullkomligt tillfredsställde den här kvinnan såsom bara väl tillagad mat kan göra ;-)
Makens "Catch of the day" som visade sig vara röding, gick inte av för hackor den heller.
               
Vad gällde tillfredsställelsen så kan man ju inte bara lämna det vid varmrätt utan man måste ju även få helheten som bara en efterrätt kan ge. Så vad sägs om flädersorbet gjord på banan med krossade "drömmar" och torkade hallonflis? Ja, ni förstår ju själva att jag bara satt där med ett leende på läpparna. Det är ju tur att jag inte röker, annars hade jag varit tvungen att tända en cigarett!
              
              Det är ju lustigt att med stigande ålder så ökar kraven på maten. I unga år kunde en god pizza vara himmelriket, medan det idag enbart kallas bukfylla när det kommer till mina kulinariska krav. Kanske kan det bero på att jag har turen att ha en make som är duktig på att laga mat, han står för huvudrätten och jag gör tillbehören såsom grönsaker och kolhydraterna... Ibland såsen. Även efterrätten brukar vara min uppgift. 
Så då kan ni tänka er att besöket på Sjörök var rena himmelriket för mig. Tror tyvärr att min kropp har besökt det kulinariska himmelriket lite för ofta de senaste fyra veckorna, den kulinariska tillfredsställelsen har nog uppnåtts lite för ofta.... Så nu blir det att återgå till lite striktare vanor, återuppta de mer rigida träningspassen och se till att röra på de där "bomullsringarna" som verkar ha fastnat runt midjan och neråt knäna. Kan jag dessutom få välja att behålla det som har lagt sig i behån så är jag nöjd! Men det brukar alltid försvinna först, på samma sätt som lönen när det är dags att betala räkningarna!                   

Hamnen nere vid Skeppsbrokajen visade sig från sin allra vackraste kvällssida när vi vände hemåt, med magen fylld med tillfredställelse! Tack Karlskrona för en fantastisk upplevelse, tack till Max för tipsen om vad vi skulle besöka (Anna för snabbesöket) och tack till Ambika för restaurangtipset!


                                   


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar