söndag 18 april 2010

Söndag.... igen..

Veckorna riktigt flyger fram och fortare än man änara så har sommaren ramlat över oss. Jag vill verkligen njuta av tiden fram tills dess, men av erfarenhet vet jag att det kommer att gå så fort så jag kommer inte att hinna med själv. Hur mycket man än vill så är det svårt att få tiden att räcka till under den här delen av året och mycket handlar om prioriteringar. Många saker får stå tillbaka för andra som känns viktigare. En av dessa saker, för mig, har varit bloggen. Hinner inte med den nu under rättningsperioden som vårtid är ganska tung då alla nationella prov ska rättas. Har inte hunnit med fröer heller och det känns tråkigt. Några som man kan peta ner direkt i jorden har jag visserligen strött ut, men mer har det inte blivit.
Så igår tog jag i alla fall itu med några pelargoner som såg så ledsna ut! Diskbänken vart full av mina små raringar och nu hoppas jag att de mår bättre! Trots misshandel under vintern så har en del t o m behagat börja blomma när nu ljuset har återvänt.
Bevisen utomhus på att våren äntligen är här är många och maken lyckades fånga ett av dem på bild idag när vi gick hälsobingon: Så vackra är de, tranorna, där de sprider ut sina vingar i flykten från kameran som blev lite för närgången... Tiden från när man får syn på dem tills det att kameran är färdig för kort går lite för fort och snabbt är de utom synhåll för kameralinsen! Själv fick jag nöja mig med att fota dessa två som jag normalt sett räknar till ohyra när de sommartid skitar ner på badstranden i byn...
Imorgon är det dags för nya tag, en arbetsvecka som snart kommer att läggas bakom oss igen. Förhoppningsvis hinner vi med allt vi ska göra utan hinder. Bara att ta nya tag och njuta av solen en stund innan för att ladda batterierna!

3 kommentarer:

  1. Vet du Cyrene, det gör mig så otroligt glad att läsa när skriver om dina pelargoner! Jag har inte varit speciellt förtjust i dem och det känns som att många ser dom som en blomma man har tills den blommar över och sen slänger bort. Men du skriver om dom på ett helt annat sätt och lyfter fram det vackra hos dom likaväl som hos en ros eller orkidé...

    SvaraRadera
  2. HÄrligt när pelargonerna börjar vakna till liv. Jag fick slänga en del i år men har köpt nya plantor nu. Såg att vi hade fått en intressant pelargon till jobbet i går som jag ska kika närmare på i dag. Ha det bra
    Lotta

    SvaraRadera
  3. Visst går våren alldeles för fort, det tror jag de flesta upplever, men som du skriver det är prioritering som gäller och de oväsentliga får lämnas åt sitt öde.
    Pellisar är tacksamma krukväxter, tåliga och vid lite ompyssling får de ny fart :)
    Ha det gott! /Bea

    SvaraRadera