tisdag 28 december 2010

Inspirera och låta sig inspireras

Letar febrilt efter matrecept till nyår, vill ju hitta något riktigt, riktigt gott att äta. Som om man inte hade fått tillräckligt med godsaker den senaste veckan... Puh! Säger då det, maskinerna på Actic bångnar under tyngden av all julmat och annat gott man har unnat sig (men se "godis" det äter jag inte längre)...
när jag sitter här och letar efter recept på något extra smarrigt, så slås jag av insikten att jag är mycket fokuserad på efterrätt. Om det har något att göra med att jag, sedan två månader tillbaka, inte längre äter godis (dvs sådant som man köper på godishyllan i affären i ren desperation på vägen hem från jobbet för att man är lite småhungrig eller för den delen sådant man brukar ha på lördagar)eller om det är den fokusering jag alltid har haft för det där lilla söta efter maten, det kan jag inte svara på. Av någon underlig anledning hamnar jag alltså alltid på efterrättsdelen:

Semifreddo med kolanötter
Passar till:
8 - 10 portioner Ingredienser
1 dl vatten
0,5 dl earl grey, teblad
1 tsk kanel
1,5 dl socker
9 st äggulor
4,5 dl grädde

Kolanötter:
1,5 dl socker
4 dl grädde
1 krm salt
2 tsk smör
150 g blandade nötter, rostade
Tillagning
En perfekt kombination, den subtila smaken av earl grey i semifreddon gifter sig väl med kola och nötter.
Semifreddo:
Koka upp vatten. Lägg i teblad och låt dra 4–5 minuter. Sila av teet, pressa det gärna för att få ut all vätska.
Blanda ner socker och kanel i tedrycken.
Vispa ner teblandningen i äggulorna och vispa tills det blir ljust och luftigt.
Vispa grädden och vänd ner i äggvispet till en slät blandning.
Häll upp i en form eller i portionsglas.
Ställ i frys tills semifreddon stelnat. Servera med kolanötter.

Kolanötter:
Värm grädden till kokpunkten.
Smält socker i en kastrull och låt det värmas tills det blir en gyllene karamell.
Slå grädden över karamellen. Det kommer koka häftigt. Låt koka ihop till en sås.
Tillsätt smör och salt. Rör ner nötterna.
Ringla såsen över semifreddon precis innan servering.

Vintips:
Vecchioflorio Marsala Superiore
(från Alltommat.se)
Mums, som Maria Montazami skulle ha sagt! Men den här gången får det nog vara utan "tassel" ;-)
Lägger ofta ut lite recept på Facebook, tycker det kan pigga upp vardagen med lite gott att "drömma" om. Kanske inspirerar det någon och ger ytterligare fler människor en njutning i form av matupplevelse (har man blivit gammal när man tycker det?).
Medan jag for runt på nätet och letade recept så hamnade jag på Fröken Humla's blogg och blev så inspirerad av läsningen om hennes sommardrömmar att jag helt kom av mig i mattankarna! Naturligtvis längtar även jag efter sommar och varmt, få gå barfota på gräsmattan och sitta bland mina rabatter och lukta på mina blommor (precis som tjuren Ferdinand)! Kommer på att vid den här tiden på året brukar jag börja titta efter fröer som jag vill skicka efter och då är raravaxter.com en given sida.
Snart är receptletandet ett minne blott (vad då, jag har ju det viktigaste: efterrätten) och kvar finns bara Rosenskära, Fingerborgsblomma, Brinnande kärlek, lavendel, solhatt och naturligtvis stormhatt. Där hittar jag en favorit: Red Wine(bilden lånad från raravaxter.com)
En slingerstormhatt med fantastisk mörkröd färg och mörkt gröna blad. Undrar just vad summan slutar på den här gången tro? Brukar alltid bli lite för dyrt när jag skickar efter fröer... Får trösta mig (eller maken) med att njtningen i trädgården blir desto större till sommaren!
Undrar just om jag ska återgå till receptletandet... Kalvfilé med balsamicosås, mandelpotatiskaka, skogssvamp och örtmarinerade grönsaker, kan det vara något tro?
Äh, jag kollar vidare på odla.nu istället!

3 kommentarer:

  1. Goda desserter snöar jag också ofta in på, det är väl gottegrisen i mig som kikar fram. Jag råkade hamna vid tv:n en stund igårkväll och lyssnade på Tinas Nyår (medan jag bläddrade i en julklappsbok med 500 muffinsrecept) och faktum är att den menyn inte alls lät tokig + lättlagad. Kanske något även för dig? Recepten kan man säkert hitta på Tv4:as hemsida / kram gittan

    SvaraRadera
  2. Kikar in och önskar dig ett Gott Nytt år.. Kram/Monica

    SvaraRadera
  3. Önskar dig ett gott nytt 2011//Britt

    SvaraRadera