söndag 12 december 2010

Söndag och mer firande!

Så, då har vi firat våra två nyblivna 18-åringar idag! Svårt att tänka sig att de nu är vuxna och anses, enligt lag, kunna klara sig på "egen hand"! Har lite svårt med att min son kan gå på krogen och dricka alkohol, men jag får väl lära mig att släppa. Men att sluta oroa mig kommer jag nog aldrig kunna...
Dagens lunch firades med potatisgratäng, oxfilé, haricots, sås och till efterrätt Pannacotta Toblerone... Mmm! Firar ju också att jag inte har ätit godis på en månad, för en efterrätt med godis i räknas väl inte???? Eftersom jag har gått upp 5 kg sedan jag började nya jobbet så har jag insett att jag inte kan äta godis som tidigare... Men vill ju inte ta bort efterrätterna helt... ;)

Här kommer receptet på såsen som var kanon:

100 g färsk svamp, t ex kantareller eller champinjoner
1 liten vitlöksklyfta
Arla smör-&rapsolja
1/2 tsk salt
2 dl Arla Köket crème fraiche
1 dl vatten
1 tsk kinesisk soja
1/2 tsk farinsocker
1/2 dl skalade, osaltade pistagenötter
Dela ev svampen. Skala och hacka vitlöken. Fräs svamp och vitlök i smör-&rapsolja i en kastrull. Salta. Tillsätt crème fraiche och vatten. Låt det koka ihop några minuter. Smaksätt med soja och farinsocker. Grovhacka pistagenötterna och rör ner dem.

Vad gäller pannacottan så har jag tagit den från recept.nu
Såg den på Halv 8 hos mig och tänkte att det är säkert kanongott och det var det verkligen. Här kommer receptet:

Antal portioner: 4

Pannacotta
4 dl grädde
4 msk socker
1 st vaniljstång
150 g toblerone
2.5 st gelatinblad

Halloncollis
2 dl hallon, fräska eller frysta
2 msk socker
Maizena majsstärkelse
färska jordgubbar till servering

Gör så här
1. Pannacotta
Blötlägg gelantinbladen i 5 min i vatten.
2. Koka upp grädde, socker och vaniljstång, plocka bort ytterhöljet på stången. Ta av grytan från plattan.
3. Lägg i tobleronen så den smälter.
4. Lägg i de blöta gelantinbladen.
5. Häll upp i skålar o sätt in i kylen i ca 2 timmar.
6. Halloncollis
Häll hallonen i en kastrull häll på vatten så att det täcker hallonen och ungefär 2 cm till, häll i sockret.
7. Koka i ca 3 min, red av med ca 1 msk maizena (blandat med vatten)
8. Mixa med stavmixer o sila.
9. Ställ in i kylen.
10. Servera med färska jordgubbar och ringla halloncollis över.
Min vana trogen följde jag inte helt receptet, då det är otroligt sött, trots halloncolisen. För själva pannacottan så tog jag bara en msk socker. Smaka er fram! Halloncolisen neutraliserar visserligen, men inte helt.
Garnera gärna med färska jordgubbar och citronmeliss, om det är säsong.

Sonen kollar sitt album från de första 18 åren

1 kommentar:

  1. Ja, liten blir stor och en dag skall vingarna bära :)
    Smarriga recept!
    Ha en fortsatt skön adventstid! /Bea

    SvaraRadera