tisdag 28 december 2010

Julefrid?

Ja, så var julen över för denna gång och all stress runt den likaså.
Tänk att man aldrig lär sig att vara ute i god tid utan varje år gör man samma misstag... Allt ska göras sista dagarna och man flänger som en galning, slåss med andra i affärerna och lagar mat hela tiden. Sen, som i ett trollslag, är allt över.
Samtidigt så måste jag erkänna att jag njuter! Njuter av attt alla kommer hem, hela släkten samlas (även om mor saknades i år, då hon var tvungen att jobba) och skratt fyller vårt hus! I år hade vi även en ny gäst: Agnes!
Här sitter godingen med min son! En son som var något trött efter att ha lanat två dagar före och naturligtvis inte hunnit ikapp med sömnen än..
Julen är också en tid då jag inser att kvalité är något som inte alltid måste betyda något nytt utan snarare tvärtom. Varje år kläds nämligen julgranen med en ljusslinga från 1945 som min mormor och morfar en gång i tiden använde. Det är nostalgi för mig att kunna fortsätta att använda den!Ljusen är ställbara, har stora lampor och sprider ett mjukt sken runt granen! det är jul det! ;-)
Årets tomte var en snäll tomte som gav mig en härlig mysfilt, morgonrock, fin grå tröja och överdragsbyxor som är lätta att ta på då de har dragkedja längs hela benet! Toppen, precis vad jag hade önskat mig!
Julmaten är alltid något som jag känner mig lite tvetydig till. Det blir alltid för mycket, det blir kvar länge och till slut nästan kräks man på den! I år så blev det tak och lov inte så! Visserligen har vi sill så vi klarar oss till påsk, men köttbullar, Janssons och ägghalvor tog slut i ett nafs! Skönt! Skulle nog klara mig på bara lax, Janssons och köttbullar.. Årets nykomling vid julbordet var en liten efterrätt i form av apelsinpannacotta, serverade i små likörglas så att de blev precis lagom storlek. När resten av familjen kom på juldagen så blev det pannacotta av vit choklad för variationens skull och den gick hem även den! Det gillas skarpt!

Nu återstår då bara att njuta av semestern i ett par dagar till, sedan är det dags att åter göra nytta.
Ha det gott!

1 kommentar:

  1. Hej!
    Av ngn outgrundlig anledning lade jag inte "allt på ett kort" i år med tanke på städning, shopping, matlagning osv, kanske var det pga av att jag jobbade på julaftonskväll.
    En rätt skaplig jul för oss i alla fall och det med matresterna klarade jag perfekt och får göra ny fräsch nyårsmat :)

    Önskar dig redan nu ett riktigt
    GOTT NYTT ÅR!

    Kram /bea

    SvaraRadera