söndag 15 juli 2012

Trädgårdsarbete: en lisa för själen!

Tänk att det äntligen kunde hålla upp en hel dag så att vi kunde få jobba undan lite i trädgården. Mycket att göra finns, klippa gräs, såga ner torra grenar från lönnarna, rensa rabatter, flytta växter som inte trivs på sina nuvarande platser mm...
Visst är det väl en lisa för själen att få ta tag i sådant som ger resultat?! Att få se hur en rabatt som har varit översållad med ogräs sakta men säkert kommer fram och lyser med sin prakt!
Får man dessutom jobba med en underbar doft i näsan från rosorna som blommar kan det ju knappast bli bättre:








Har försökt att gruppera om mina rosor så att de röda sitter för sig, de gula för sig osv. Några är alldeles för stora för att kunna flytta på, så de får vackert sitta kvar.
Honungsrosen är alldeles översållad av blommor, precis som den brukar. Trodde ju förra året att den skulle stryka med eftersom den helt frös ned, men den kom igen och nu är den större än någonsin:




Min blå bänk som den växer över syns inte bakom all denna prakt! Doften är dessutom underbar, ett perfekt ställe att sitta och njuta av solnedgången vid med ett glas vin i handen. Bänken har min styvfar gjort så den betyder lite extra.
Här kan jag sitta och filosofera och förundras över hur en del människor kan döma andra utan att känna dem, utan att veta vad de har råkat ut för... Hur kan t e x människor som aldrig haft några större problem med att få maten att räcka till, ha tak över huvudet och en varm säng att krypa ner i om kvällen, ha åsikter om hur en flykting inte kan "anpassa" sig och "ta seden dit man kommer" när de aldrig kanske har satt sig in i hur dessa människor har haft det innan de kom hit?
Dagarna går så fort när man har semester och ska försöka hinna med allt. Är lite rädd att den där berömda semesterstressen ska slå till i och med att vädret lämnar mycket att önska. Är så lätt att man då glömmer att njuta och bara blir stressad över att man inte kan göra allt som hör semestern till: bada, sola, grilla mm.
Har därför försökt att intala mig själv att det är bättre att se allt jag hinner med och kan göra istället för att oroa mig över det jag inte kan göra, som jag inte rår över...
Stort framsteg, tycker jag faktiskt! ;)
Så jag ska nog göra som tjuren Ferdinand, lukta på mina blommor och försöka glömma den orättvisa och fördomsfulla värld som vi lever i, med främlingsfientlighet och intolerans! Njuta helt enkelt!
Ha en härlig söndag och le mot varandra! Ett leende gör så mycket...
- Posted using BlogPress from my iPad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar