söndag 1 juli 2012

Helg i Finnåker!

Nu är gräset högt i Finnåker, snart får vi be grannen att slå gräsmattan som om det vore hö... Åkgräsklipparen väntar på reservdelar och handjagaren orkar inte igenom där det är långt. Vissa ställen har det gått att klippa med den, men stora ytor är oklippta, med tanke på att vi har 7000 kvm gräsmatta...
Har fått njuta av rabatterna istället där alltmer blommor slår ut. Är lite frustrerad över att jag inte har hunnit med att se allt, men nu är det snart semester! Vi har i alla fall njutit av egna jordgubbar!




Maken gjorde en fantastisk god Sabayonne! Så gott! Det måste ju vara nyttigt när man äter det med jordgubbar.... ;)
I morse fanns det tillräckligt för att få till frukost och så en tallrik innan vi åkte mot storstan igen. Mums!
Min fina pion blommar, den som är inköpt som gul, men som synes inte enbart gul: Vad gör väl det när det är en sådan skönhet!




Även de rosa bondpionerna blommar för fullt. Framför växer prästkragarna för fullt, egentligen sitter de i grusgången och de kommer varje år och jag har aldrig hjärta att dra upp de förrän de har fått blomma över. Tycker de gifter sig så fint med pionen.




Rosen Leda ger som vanligt massor av vackra knoppar i rosa/rött som sedan övergår i vitt:




Tycker den är helt fantastisk! I år har den dessutom tydligen fått tillräckligt med vatten för inga angrepp på den ännu! Den brukar få bruna kvistar som ser hemskt tråkiga ut om den får för lite vatten. Det lustiga är ju att jag inte har gett den en droppe,det är bara regnvatten som den har fått. Tydligen precis lagom med sol och regn för denna rosbuske i alla fall!




Maya var naturligtvis med och kollade läget medan jag fotograferade i trädgården. Trädet som ligger alldeles intill en av rabatterna är utmärkt utkiksplats, tycker hon! Där kan man spana både på matte och på annat intressant runt omkring.




Men det är bäst att hålla koll på när matte går vidare till nästa rabatt för då ska jag alt hänga med!




Jag har naturligtvis hunnit med att pussa lite på lillprinsen! Det måste jag hinna med, längtan hinner bli stor i veckan när jag inte har chansen att träffa honom. Längtar redan till att kunna ringa och prata med honom!


- Posted using BlogPress from my iPad

4 kommentarer:

  1. Matilda Pettersson1 juli 2012 kl. 22:39

    Åh pioner är det bästa jag vet!!!
    Luktar så underbart!!
    Härlig blogg att läsa Cyrene!!
    Ha en underbar semester!!
    Kram Matilda =)

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Hamnade på din blogg via Google - vilken trevlig blogg du har! :)

    Vi håller på att köpa hus och funderar på ett med strax över 7000 kvm gräsmatta. Jag läser att ni har ungefär så mycket gräsmatta som vanligtvis klipps med åkgräsklippare - när den funkar vill säga... ;) Får jag fråga hur lång tid det tar att klippa dessa kvadratmetrar? Vore fantastiskt att få svar.

    Tack på förhand! /Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anna,
      Det tar ca 2-3 timmar när allt funkar som det ska ;) Det är härligt att ha så mycket utrymme i trädgården, kan få plats med alla växter jag vill ha! Lycka till med husköpet och berätta gärna hur det gick!
      / Cyrene

      Radera
    2. Tusen tack för svaret! Vi håller fortfarande på och kikar runt, men det lutar åt ett hus med något mindre gräsmatta.

      Vänliga hälsningar Anna!

      Radera