måndag 1 mars 2010

1 mars 2010

Vårens första dag: borde det inte vara så? Vet inte hur det ser ut där Du befinner Dig men så här ser det ut hos mig:
Fåglarna fick mat tidigt i morse, jag har ju sportlov så efter att katterna fått sin frukost så var det dags för fåglarna (de var inte katternas frukost!). Fröer, talgbollar och jordnötter fanns på dagens meny för deras skull. Gulsparvarna tycker inte riktigt om när det snöar för de föredrar tydligen att äta från backen och allt är översnöat. Det var dock ok att äta från talgbollen längst ner på snöret som hamnade i markhöjd. En pilfink slog genast vakt i ingången till fågelstugan, rörde sig inte ur fläcken och tog endast ett frö då och då. Stod länge inne i köket och iaktog den, undrade om den var sjuk eftersom den inte rörde sig så mycket... Så här brukar det se ut nedanför fågelstugan, men idag är det tomt. I honungsrosen bakom min fina blå bänk sitter det ofta fåglar och äter sina frön eller spanar på matbordet..
Så här mycket snö är det vid den blå bänken. Den är vanligtvis full i fåglar men idag verkar det som om de inte tycker om vädret riktigt och vem håller inte med dem???? Den här stackaren kom vadandes i snön i jakt på något att äta. Det såg för roligt ut när han rätt som det var dök ner i mina spår och försvann helt ur synhåll.Gulsparven skuttade fram för att lättare ta sig till matbordet.. Korten är tyvärr tagna genom fönstret (i värmen i köket) så kvalitén är inte den bästa.
I fönstret sitter Smulan och funderar på om det inte ska bli vår snart. Hon har ingen lust att gå ut alls, öppnar man dörren så tittar hon ut och sedan ryggar hon snabbt tillbaka och springer in igen. Mitt knä har väl aldrig varit så populärt förut...
Nu vill vi har vår, både katterna och jag!

2 kommentarer:

  1. Full vinter hos dig fortfarande, av snömängden att döma. Det påminner om vädret hos mig, grått, blötsnö och absolut ingenting som skymtar av våren i trädgården.
    Hoppas du får ett skönt sportlov och får njuta av mycket egen tid och förstås många soltimmar!
    Ha det gott! /Bea

    SvaraRadera
  2. Precis så där ser det ut här hos oss också med mycket snö och i går snöade det precis hela dan, man blir så less.

    Det är roligt att följa fåglarnas mat bestyr och häromdan såg jag en sjöfågel leta mat, en and undrar om den förrirrat sig lite väl tidigt hit eller om den övervintrat här.

    vi fortsätter vänta på våren

    SvaraRadera