tisdag 17 maj 2011

Om att jobba med sig själv

Ibland får vi, frivilligt eller ofrivilligt, möjlighet att se över våra värderingar och kanske framförallt principer. Hur vi tacklar det är oftast helt upp till oss själva men det påverkas naturligtvis av hur personer i vår närhet bemöter oss när vi befinner oss i kris.
Just nu ser jag över alla mina principer. Jobbig fas i mitt liv där jag har fått inse att livet inte alltid är svart eller vitt, utan det finns så många saker som påverkar hur vi reagerar inför olika situationer att det ibland är omöjligt att vidhålla den princip man har levt efter under många år, kanske ett helt liv.

Alla gör misstag, så även jag. Att kunna förlåta misstag är en dygd vi inte har råd att vara utan, jag kan i alla fall inte vara sådan att jag sticker huvudet i sanden och säger att jag inte förlåter för att sedan om några år undra om det hade kunnat funka. Bättre att kämpa och sedan ge upp när man är säker på att det inte funkar, som en mycket klok person i min närhet sa till mig under veckan. Better safe then sorry, kan i det här läget vändas på och tolkas som att jag först ska utröna alla möjligheter innan jag ger upp..

Många må tycka att jag är en idiot som tänker så här. Att jag aldrig borde förlåta ett sådant svek! Men vem är jag att döma? Jag som själv har fastnat i ett negativt tänk där enda vägen ut var någon som gav mig uppmärksamhet? Även om det bara stannade i det.. Vem är jag att säga att jag aldrig hade kunnat göra så? Framförallt, har jag rätten att ge upp innan jag har uttömt alla möjligheter till lycka?

Ted Gärdestads låtar går just nu på högvarv hemma hos oss, dels för romantiken, dels för det hopp som finns i dem! Vill tro, vill hitta lyckan igen.



- Posted using BlogPress from my iPad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar