fredag 26 juli 2013

Mer semester

Vad är mer semesterlyx än att kunna plocka egna hallon och sedan göra en god smoothie med skyr och vaniljyoughurt? Sedan sitta i solen och njuta av den.. Mums!  
                            
Semesterlyx är det också att varje dag få se vilken daglilja som bjuder på blommor. Buddha står verkligen i för att kunna briljera med sina stora blommor varje dag. Fantastisk mörk färg som lockar både mig och insekter till sig.
                            
Artic Snow visade igår sina första blommor för säsongen, så stora och mjukt krämvita/gula. Var en sväng till Plantmarknaden i Lindesberg igår och de har ju ett mycket bra utbud av det mesta, men de hade inte mer än en sort av dagliljor som jag inte redan har... Det blir att skicka efter på nätet om jag ska förnya mig. Betyder det att jag har för många?????? Nej, vid närmare efftertanke så tror jag inte det!
                            
Pandora's Box bjöd på fredagsmys igår kväll! Se bara så lockande den är! Krämgul, sedan röd i mitten för att övergå till grön färg allra längst in i gapet. Det är nästan så jag skulle vilja vara en av de där spindlarna, som brukar finnas i dagliljorna. Tänk vilken "bostad" jag skulle kunna ha! Skulle med all säkerhet välja Pandora's Box eller varför inte Pardon Me? (kommer längre ner)
                            
Strawberry Candy ser verkligen ut som sött godis. Vacker är den med sina krusiga kanter, men inte en av mina favoriter. Kanske beror det på att den sitter i en rabatt jag inte är riktigt nöjd med? Fast det gör å andra sidan både Buddha och Artic Snow. Kanske ska den inramas med växter som framhäver dess skönhet? Tål att funderas på och tar tacksamt emot tips! Just nu är det inte bara torka i trädgården utan min trädgårdshjärna tycks ha gått i träda, torkat ut eller helt enkelt tagit semester.....
                            
Little Grapette har börjat blomma och även den sitter i en rabatt som jag måste göra något åt. Den grävdes om för ca 3 år sedan och nu är det dags igen. Ny jord behövs och nya kanter ska grävas... Pust, var det semester jag hade? Å andra sidan är det verkligen terapi att pyssla i trädgården!
                            
Här kommer så Pardon Me! Den färgen går verkligen hem hos mig och jag ser redan att det är en spindel som har tagit fasta på mina fantasier om var jag skulle bo om jag var spindel.....
                            
När våren äntligen kom så trodde jag att min fina ros Barkerole inte hade klarat vintern, men se bara! Vilken färg, nästan svarta knoppar för att sedan bli mer  och mer röd ju mer utslagen den blir.
               
Att den inte doftar stör inte alls när man ser vilken fantasieggande färg den har! Det enda tråkiga är att den verkar bara bjuda på tre knoppar i år. Med tanke på hur det såg ut i våras så ska jag definitivt inte klaga. Tänk att det ska vara så svårt att lämna gamla vanor och sluta vara en sådan gnällspik...  

För inte ska man väl gnälla när man har en sådan här vacker daglilja i trädgården? Mauno Loa blommar med sin häftiga orangea färg. Lite ynklig är själva plantan ännu, men så den blommar! Stor som handflatan är blomman.
                               
I samma rabatt sitter Longfield Twins som är så vacker med sin dubbla och krusiga mitt.  
                               




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar