söndag 14 juli 2013

Nedräkning påbörjas!


Snart är det semester, sista veckan startar imorgon! Hur mycket jag än älskar mitt jobb så är det längesedan jag kände mig så trött! Så det ska verkligen bli skönt att få fylla på batterierna igen, med långa, förhoppningsvis soliga dagar i trädgården. Lite semesterkänsla på förhand var det allt igår då vi njöt av trädgårdsarbete, åt en underbar middag på trädäcket och som avslutning lyssnade på ljudbok i varsin skön fåtölj på samma trädäck. Dan Browns Inferno som bjuder både på konspirerande forskningsteorier, skrämmande framtidsvisioner om föränderlig medicinsk teknik och terrorism från personer i maktposition. Kan varmt rekommenderas om man har gillat hans tidigare böcker! 
Funderar på vad som ska inhandlas för att avlyssnas under semestern.... Ljungstedts senaste, kanske?
I trädgården njöt jag verkligen av att stryka runt min vackra Summer snow. Den fullkomligt vräker sig upp på den gamla fula gungställningen och förhoppningsvis kan den snart förgylla hela och täcka den slitna färgen..... Å andra sidan så behöver vi ju ha en gungställning med gunga nu när barnbarnen kommer!
                                    
Naturligtvis hade vi sällskap till middagen! Maya tyckte att eftersom det var dukat för två så skulle ju naturligtvis den ena fåtöljen vara hennes! För inte skulle väl hon vara utan?????
                                    
Några av dagliljorna har börjat blomma, bl a Frans Hals och Stella d'Oro. Övriga väntar ett par veckor till med att visa sina vackra blommor. Stella d'Oro hade en mindre trevlig besökare, men hen fick vara med på bild då jag upptäckte dess besynnerliga ben med hår som sticker rakt ut från dem... Hu, en sån rackare.... Hoppas hen håller sig till dagliljan!
                                    

                                    

Leda är ju som sagt, en favorit i repris. Vackra blommor dag ut och dag in under hela sommaren. Tyvärr har den farit lite illa under vintern, så nu när semestern kommer ska den få lite ny jord och en passande ny "frisyr". I samma rabatt sitter en pion som jag skulle behöva gräva upp och ta bort all kirskål som letar sin in bland rötterna. Även där behövs ny jord. Någon med tips om hur man flyttar pioner bäst? Har visserligen gjort det tidigare utan problem, men har efter det läst att man inte ska flytta på dem.... 
                                    
Naturligtvis hann vi med barnbarn även denna helg! Både Liam och Kevin besöktes. Liam hade inte riktigt tid att sitta och mysa något utan det var full rulle hela tiden. Så söt buse! Lånar en bild av min svärdotter på mina två hjärtan:
                                             
 Är de inte bara för söta, bägge två! Tur att svärdottern tar så fina bilder när man inte kan vara med själv, så att jag kan delta på avstånd! 
Här kommer även en bild på två hjärtan till! Maken och Kevin! Så härligt att få besöka en så mysig liten herre innan vi for vidare till Solna för att förbereda sista jobbveckan innan semestern.      
                                    
På balkongen i Solna väntade en glad överraskning: Hot Chocolate har börjat blomma, men inte vet jag om färgen från bilden när den köptes stämmer överens med oroginalet... Fast vad gör väl det, den förgyller verkligen tillvaron på balkongen! En svag rosdoft kan man även ana.
                                    
Vitklöver har även den slagit ut! En brokbladig nyhet, åtminstone för mig, som snart fyller halva krukan.
                             
Så, nu kan nedräkningen starta! Bara fem arbetsdagar kvar och inte bara det: imorgon ska jag starta med 5:2 dieten..... Så om någon stöter på mig och jag är lite sur så kan det säkert bero på att jag är vrålhungrig, sugen på godis, mat och allt annat  som kan locka mig i fördärvet. I kylskåpet finns fortfarande belgisk tryffel, rosévin och annat som lockar och pockar på min uppmärksamhet. Fast nog ska jag väl klara av att fasta två dagar i veckan????? Utan att vräka i mig övriga dagar? Om jag sedan lyckas med att få till åtminstone några löpturer utan att storkna så är jag nöjd.....









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar