onsdag 24 juli 2013

Trädgårdsbestyr i semestertider!

     
                            
      

Semestern inleddes med att inhandla en hängmatta från Yucatán, Mexico. Mer äkta kan det inte bli! Underbart för många lata semesterdagar. Vad kan sedan bli bättre än att ha fyra dagar med barnbarn?! Dessa tillbringades i trädgården, hängmattan, vid sjön Oppäsen och en liten tripp till Plantmarknaden i Lindesberg där en gunga inhandlades till Liam. Mycket nöjd blev han när farfar P väl fick upp den i ett träd. Vilken lycka! Där satt han sedan och vi fick dra ur honom för att kunna få honom därifrån. Tänk vad mycket en så liten sak kan göra för en 15 månaders bebis! Härligt att se! 
                                
När tystnaden lade sig i Finnåker igen så blev det bestyr i trädgården för hela slanten. Maken har städat upp under trädet där vi har satt upp gungan, jag passade på att klippa lite gräs och efter ett besök i Lindesberg och trevlig samvaro med M och L så blev det en tur med kameran medan vattenspridaren fick gå varm..
Måste erkänna att jag har en viss svaget för humlor! De ser så mjuka ut där de kalasar på blommorna i trädgården. Mest populär är jättevädden och isopen.
Denna kväll hittade vi en lustig liten sak bland stjärnflockans bladverk. En svärmare av något slag, antar vi, men vad för sort? Inte helt färdig ännu av vingarna att dömma....
                      
Bäst av allt i trädgården är ju faktiskt mina dagliljor! Älskar deras fantastiska stora blommor, den långa perioden som de varje dag öppnar nya vackra tingestar för att förgylla dagen. Variationerna tar aldrig slut och jag skulle vilja köpa så många fler. Tyvärr hinner jag ju inte riktigt med trädgården längre som jag skulle vilja, så därför håller jag mina lustar i styr och nöjer mig med att plantera om lite så att jag bättre kan njuta av de jag redan har. Först ut är Buddha:
                             
Sedan kommer Chicago Knockout, så härlig röd färg.
                      
Prairie Blue Eyes llevererar alltid, varje år, till skillnad från en del av de andra jag har som bara blommar vart annat år.
                             
Sist ut en vanlig lilja inköpt på trädgårdsmässan i Älvsjö i år. Vackert röd färg och den har fått vara i fred för liljebaggarna! Alltid positivt när liljebaggarna blir "lurade" :) 
                             
Imorgon är det en tuff dag, dags att ta farväl av en god människa som tyvärr fick lämna denna värld alldeles för tidigt p g a sjukdom. Kan inte ens sätta mig in i hur jobbigt det är för hans närmsta familj.....



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar