tisdag 29 juli 2014

Dagliljor!

Dessa fantastiska dagliljor som förgyller trädgården dag ut och dag in i juli! Blir lycklig bara av att se de nya knopparna slå ut varje dag!

Vackra Gentle Shepherd blir så fin där den står (halvskugga)
Närbild! Visst blir man glad av att se detta naturens vackra gåva?
Denna daglilja är såld som Bela Lugosi! Men kan det möjligtvis vara Summer Wine? Den har i alla fall många och ovanligt stora knoppar i år. Kan det vara så att den trivs extra bra i denna intensiva torka?
Cherry Cheek står mitt i solen, ändå blommar den så här vackert. Mager jord som nästan endast består av grus, men et spelar tydligen ingen roll. Flyttade den får ca två år sedan, då stod den i halvskugga i en mycket bättre jord, men tydligen tris den bättre i full sol och mager jord.
Christmas is står däremot i skugga nästan hela dagen. Har inte haft den så länge, men den blommar bra. Kanske skulle testa att flytta den till ett soligare läge för att se om även den ökar sin blomning? Får även intrycket av att själva blomman har blivit större på de andra som står i full sol. Någon som har erfarenhet av detta?
Bejeweled lika vacker som de övriga, även den sitter större delen av dagen i halvskugga. 
Night Beacon, en av favoriterna. Blommorna är större än min öppna hand, färgen så intensivt mörklila!
Chicago Blackout! Även den en storblommig daglilja som jag haft i ca två år. En favorit bland favoriterna, både för sin storlek och för sin intensiva färg. 

Sedan har jag några sorgebarn som bara inte vill ta sig. Blue Sheen som jag fick för några år sedan av min mor som liten stickling, men den har helt enkelt inte växt till sig. Pytteliten fortfarande och det är säkert fyra eller fem år sedan jag fick den. Flyttade den förra året med förhoppningen om att den skulle växa till sig på en nya plats, men den var tydligen inte till belåtenhet, den heller... Tips? Likaså med Rainbow Gold, lika gammal som Blue Sheen och växer lika dåligt... Även den flyttad, men det verkar inte ha hjälpt. Gentle Shepherd är en daglilja som jag köpte som liten "stickling" på nätet och den har ju växt till sig och blommar så fint. Så, om någon trädgårdsmänniska läser detta, dela gärna med er av er kunskap och klokhet! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar