lördag 2 augusti 2014

Nedräkning

Precis som det var nedräkning innan semesterns start, så börjar nu nedräkningen till jobbstart. Det som är positivt sedan jag bytte arbete är att nedräkningen=upptrappning av hjärnverksamhet startar lite närmare själva jobbstarten än det gjorde tidigare. Som lärare fanns jobbet hela tiden i bakhuvudet: "kan jag änvända detta i undervisningen" osv. Visserligen så dyker det upp ett och annat jobbmail som drar igång hela hjärnkontoret titt som tätt, men jag märker ändå en skillnad. Jag kan snabbare koppla av igen, åtminstone efter ett par veckors semester. Ligger inte längre vaken om nätterna och funderar på de ärenden jag har på jobbet. Tids nog återkommer väl det!

Det är även nedräkning i trädgården, en del av mina dagliljor har öppnat sina sista knoppar idag, andra har visserligen precis börjat blomma, men vad gäller blomning så sjunger många på sista versen. Rosorna har tagit mycket stryk i värmen, dvs egentligen har jag varit för "slö" för att vattna ordentligt, kom egentligen inte igång med det förrän semestern började.
Det som slår mig när jag går runt i trädgården är hur enformig jag är när det gäller färger, bland annat hos mina favoriter dagliljorna. Eller vad sägs?
                                                              Chicago Blackout
                                                                 Little Grapette
                                                                        
                                                                        Buddha
Night Beacon
För att inte tala om Chicago Knockout, Prairie Blue Eyes, Christmas Is, Summer Wine osv... Jag har ju, i och för sig, några som bryter trenden:

                                                            Strawberry Candy
                    Namnlös.. Kan det vara Chicago Gold Coast eller någon av de gula Chicagosorterna?
                                                                Gentle Shepherd
Cherry Cheek, fast den kanske inte riktigt bryter mot trenden av de mörkare sorterna.
 
På önskelistan står även fler mörka sorter: Starling, Ed Murray, Chocolate Candy och American Revolution. Den sistnämda är ju i och för sig väldigt lik Chicago Blackout, men jag föredrar devisen "man kan aldrig ha för många"!
 
En annan nedräkning är ju inför höstens lilla tripp för att fira att maken fyller ett halvt sekel! Känns lite udda att han når den beaktningsvärda åldern, som jag tyckte var urgammalt när jag var i 18-års åldern. Den där åldern som ens mormor/morfar eller farmor/farfar befann sig i när man var liten... den där åldern som alltid någon annan befann sig i... Tror även maken tycker att det är lite jobbigt, så vi flyr fältet några dagar och njuter av annan ort istället.
 
Ytterligare en nedräkning är ju det viktiga valet i september. Slutspurt startar snart och vill vi få till en förändring så behöver vi besöka valurnorna mangrant! Oavsett åsikt så är det viktigt att värna om vår demokratiska rätt att faktiskt vara med och påverka utgången av valresultatet. För om vi inte röstar, med vilken rätt klagar vi sedan? Har vi ändå gjort vad vi har kunnat för att påverka slutresultatet, så har vi ju all rätt i världen att sedan klaga om det inte går som vi vill ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar