torsdag 28 augusti 2014

Promenad i storstan


När augusti bjuder på så fantastiskt väder så måste det bara utnyttjas för att promenera hem från jobbet. Varje gång jag tar den här promenaden slås jag av hur vackert det är i Stockholm, med allt vatten, alla broar och alla grönområden. Måste ju erkänna att jag egentligen inte alls är en storstadstjej utan en riktig lantis, trots att jag har bott både i Paris och i mångmiljonstad i Mexiko. Det som trots allt fascinerar med Stockhom är att trots att det är en storstad, i svenska mått mätt, så har den ständigt så nära till naturen att man ibland undrar om man inte är på landet. 
Utsikt från Essingebron mellan Stora och Lilla Essingen.

Väl över Lilla Essingen så väljer jag alltid att gå längs med vattnet, förbi Smedsudden. Där passerar vackra båtar samtidigt som staden breder ut sig på andra sidan i det lummiga, gröna....
Vacker Peace-ros var jag bara tvungen att fotografera. Naturligtvis var jag ju inte förberedd med min systemkamera, den var ju hemma, men mobilen tar ganska ok bilder ändå..

Tröttnar aldrig på att fotografera dessa vackra båtar som glider förbi. Segelbåtar, passagerarbåtar, små båtar, stora båtar...
Fantastiskt glitter som solen bjuder på genom att spegla sina strålar i vattnet. Svårt med skärpan på mobilen när jag zoomar, men lite av glittret syns ju i alla fall.

"Jag hade en gång en båt...." Ja, varför inte, om jag hade råd? Nu är jag ju inte helt bekväm med att åka båt, hur härligt den än ser ut, blir så himla lätt åksjuk.. Det kan räcka med båten mellan Stadsgårdskajen och Djurgården....

Norr Mälarstrand har fantastiska byggnader och fasader. Svårt att fota dock, när man står på samma sida vägen. Tittar man riktigt noga så ser man att huset längst bort har hela fasaden inklädd i vildvin! Så fint!

Fridhemsplan fullkomligt vimlar av vackra "borgar"!

Karlbergsstrandsleden från Kungsholmen strand sett. Den här vägen är ju ett måste, då passerar man inte bara Karlbergs regemente (slott) utan även Karlbergs-Bro koloniförening. 

Karlbergsstrandsleden med sina vackra byggnader.
Karlbergs gamla regemente.

Fantastisk dahlia på en av kolonilotterna, hade gärna promenerat runt där en liten stund, men med tid att passa så får det bli en annan gång. 
Vacker liten sagolik stuga! Här vill jag bo...

Skönt att rensa huvudet med en så vacker promenad hem!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar