lördag 2 augusti 2014

Vackra Oppäsen!

Tänker ofta på att vi har en sådan tur som bor mitt i denna vackra natur!

Ord är väl egentligen överflödiga när man ser hur vacker sjön i byn ligger. Nästan spegelblank, endaast en liten krusning syns på vattenytan.
Inte bara molnen speglar sig i vattnet utan även stenarna passar på att kolla läget i spegeln. 
Tittar man noga kan man även se att makens spegelbild syns lite, där han balanserar på stenarna med  hunden Rambo. Denna vackra dag fick vi äran att ta hand om honom och det var ju naturligtvis på sin plats att visa honom en av de vackraste platserna i byn. Fast jag tror han har gjort bekantskap med omgivningarna tidigare, med sin familj. 
Här är han, snyggingen himself! Svalkar tassarna i vattnet efter att ha gått en promenad i gassande sol och ca 27 grader! Skönt!

Visst måste jag erkänna att jag känner mig väldigt bortskämd med att ha tillgång till den här naturen alldeles inpå knuten. Å andra sidan vägs det kanske upp av att det inte är riktigt lika kul under vintern när det har snöat 2 dm och vi måste skotta oss upp för uppfarten på 300 m... 
Man brukar säga att Oppäsen är en rikigt kall insjö, men den här sommaren har även den varit varm.  Vilket inte är så konstigt, med tanke på temperaturen. 
Just nu sitter jag i sovrummet och lyssnar på räven som ylar utanför, någonstans på fältet en bit bort. Eller ylar, det låter snarare som ett skrik, lite spöklikt... Men tillsammans med syrsornas sång så bidrar det till en atmosfär som jag absolut inte vill vara utan. Det låter som sommar, helt enkelt, en ljuv sommarkväll när termomtern fortfarande visar 23 grader. Fantastiskt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar