söndag 17 augusti 2014

Vardagslunken redan igång efter semestern!

Så har då första arbetsveckan efter semestern genomförts och som vanligt blir man helt slut! Så konstigt att semestervilan så snabbt känns långt borta. Ändå har jag turen att ha ett arbete som jag stortrivs med, det är otroligt utvecklande och varierande, jag har fantastiska kollegor och dessutom har jag turen att träffa människor som jobbar i den värld jag själv kommer ifrån och som jag saknar: skolan!
Det kan alltså inte vara bättre på jobbfronten. Men ändå är jag, efter endast en veckas arbete, helt slut! Ska det vara så? Kan det bero på att jag, under sommaren, inte har tränat alls? Visst, jag har klippt gräsmattan med handjagare eftersom åkgräsklipparen gick sönder och jag har grävt i trädgården, men det är ändå inte som att kontinuerligt träna... Vi har ju haft en fantastisk sommar vad gäller vädret och när solen skiner laddar vi ju batterierna till fullo, sägs det ju! Så varför denna trötthet? Har så svårt att koppla av, samtidigt som jag emellanåt känner mig helt handlingsförlamad. Bara ett exempel: fick i fredags en fråga via mail som jag svarade på. Efter ett tag med mailande fram och tillbaka visade det sig att frågan inte handlade om det som sades från början utan något annat, varpå det första svaret blev felaktigt. Visst, vi enades i sista mailet om att vi skulle pratas vid på måndag, men det gnagde i mig att jag inte hade "svarat färdigt" så i morse kände jag att jag bara var tvungen att svara mer utförligt... Helt i onödan, jag vet, men för mitt eget lugn.. 

Sedan blev det en tur i skogen för att hämta lite kraft och ladda lite batterier. Skogen har en sådan fantastisk inverkan på själen! Lugnet, ljuden, ljuset och doften liksom får hela kroppen att slappna av.  
Lite kantareller hittade vi faktiskt också, samtidigt som vi kunde njuta av den här vackra skogen! De var inte många och väl gömda, men tillräckligt många för att vi ska kunna få en varsin smörgås med smörstekta kantareller. Mums!
Alldeles intill skogen ligger härliga öppna åkrar! så lite vyer kan jag allt bjuda på.
Är så tacksam för att ingen skogsbrand har tagit allt detta vackra från oss. När branden hade pågått i 4 dagar så nåddes även vi av röklukt och även gråa "moln".... 
Här laddar jag gärna batterierna inför veckan som kommer. Att himlen är grå och värmen lite "mildare" känns helt ok, luften är lite mer höstlik och gör det lättare att andas. 
Har pysslat om växthusets tomater och pelargoner så att de klarar veckan. Varje gång jag måste lämna trädgården så känns det lite vemodigt, vill njuta av den så mycket som möjligt medan det ännu blommar, innan hösten lägger sig och låter alla växter vila inför nästa säsong. 

En av klematisarna som ger utlopp för en helt fantastisk blomning! Den fullkomligt vräker ut blommor. Kommer tyvärr inte ihåg namnet på den just nu... det dyker väl säkert upp bara jag har skrivit färdigt och publicerar inlägget. 

Så, med batterierna laddade ytterligare lite efter en helg på landet, är det dags att återvända till stan och jobb. Kanske är det värt att nämna att när vi kom hem till landet så mötets vi av ett trasigt kylskåp. Inte kul! Det var bara att åka och fixa ett nytt. Nu håller vi tummarna för att inget mer är trasigt när vi återvänder nästa gång. Tidigare i sommar var vi ju tvungna att köpa ny gräsklippare och det sägs ju att en olycka sällan kommer ensam, utan de brukar vara tre.. Gräsklippare, kylskåp och.....? 
I och för sig medförde det trasiga kylskåpet att vi fikade hos trevliga svägerska och svåger! Inget ont som inte för något gott med sig! Det är tyvärr allt för sällan vi träffar släkten... 

En liten glimt av fredagseftermiddagens promenad runt Råstasjön innan jag avslutar inlägget. Denna häger lät mig komma nära för att fotografera, vilket var tur då kameran låg kvar hemma och med mig hade jag endast mobilen. Kanske trodde den att den inte syntes bland vegetation, vatten och spegelbild från moln? Så smäcker! 
Funderar lite på om det är ett ålderstecken att börja gilla fåglar och att jaga ett bra foto på dem.. Visst jag har ju bara tre år kvar till 50 (hemska tanke) så det kan ju helt klart vara ett tecken på en begynnande vuxenålder, eller? 
Med hägern som avslut önskar jag er en underbar vecka, många spännande möten med nya och välbekanta människor! 
Ha det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar