torsdag 7 augusti 2014

Semesterns sista dagar

Tänk att semestern alltid springer förbi i rasande fart! Allt det där jag planerade att göra hinns sällan med, alla besök man vill göra, alla böcker jag vill läsa, allt jag vill göra hemma i huset, i trädgården... Endast en bråkdel hinns med. Många av böckerna ligger kvar i högen, olästa (även om ett par har hunnits med), många av besöken är ännu ogjorda, flera av rabatterna orensade och flera saker jag ville göra i huset har inte hunnits med. Undrar just varför det blir så varje år? Är jag för slö? Gör jag för lite saker/dag? Fast jag vill ju även hinna med att ta igen mig också, ligga i hängmattan... Det har jag ju i alla fall gjort, vissa dagar mer och andra dagar mindre.

En sak jag hade planerat var i alla fall att måla de gamla tråkiga sängborden i furu till vitt och tänka sig, nu är det gjort, så här med 3 dagar kvar till jobbstart! Puh! Tänk vilken skillnad det kan göra med lite färg för tvåhundra kronor... Som nytt, åtminstone för mig! 
          

En av sakerna jag gillar bäst med vårt sovrum är snedtaket! Har ännu inte lyckats lista ut vad det är som gör det så mysigt just med snedtak, men mysigt är det! Därav första bilden där själva motivet som skulle visas knappt syns, nämligen sängbordet! Så skärper mig med bild nr 2 och visar det i närbild istället! 
Annars har ju bloggen mest handlat om trädgården och främst om mina dagliljor. En bloggvän uttryckte det som så, för ett par år sedan, att jag bedrev dagliljeporr och lite så är det allt. Varje morgon måste jag bege mig ut i trädgården för att se vilka dagliljor som blommar just idag och ta nya bilder... Trots att det kanske är samma daglilja som blommar, men blomman kan ju vara större, snyggare, kanske lyckas jag fånga den med en insekt eller så är ljuset bättre just då... Knäppt, jag vet, men när det kommer till dagliljor är jag ju lite nördig. Lite som Lasse Åberg beskriver sin samling av Musse Pigg mfl, det är lite "nördigt". 

Åbergs museum får faktiskt stå för semesterns kulturella inslag, vi besökte det i onsdags. Hans samling är fantastisk, han är en otrolig konstnär (i mina ögon) och vi var och klättrade i Trazan och Banarnes koja (fast vi inte hade några barnbarn med)... Filmtajm!


Lite så där lagom kulturellt för oss, ett sätt att ladda upp batterierna innan jobbstart. 
Hemma har jag kunnat njuta av min lilla hörna, växthuset! Pelargonerna blommar för fullt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar