fredag 8 maj 2015

Barcelona - underbara stad!

Deet är tur att maken fyllde 50 förra året så att jag har haft något att skylla på för att kunna resa. Vi reste bort då och i present fick han ytterligare en resa! Det gäller att ta tillvara på tillfällena! Han valde själv destination och till min stora glädje blev det Barcelona. Denna vackra stad med oändliga saker att upptäcka!
Så 2 maj bar det av. Tidigt flyg för att ha del av dag på plats, jag gillar att utnyttja resan till max. Kanske inte så kul att behöva gå upp 04:30 för att flyget går kl 07:10, men vad gör det när det bär av till Barcelona?!

Enkelheten att ta sig från flygplatsen till Barcelonas centrum är perfekt! Ett stenkast från La Rambla, på Plaça Catalunya, stannade flygbussen och det var bara att gå två kvarter för att låsa in väskorna på Lockerroom! Välordnat och bra och bara fyra kvarter bort från lägenheten på La Rambla som vi hade hyrt. 
Att åka hemifrån på morgonen, där det var gråkallt och endast 5 grader varmt, för att sedan komma fram 3,5 timmar senare och det är 26 grader är ju helt fantastiskt!
Så här glad blev maken av värme, sol, hav och fantastiskt god mat!

                                      Bra verktyg fick han också! Behövdes till havskräftorna!

 Själv åt jag en så fint lagad torsk att t o m Gordon Ramsay hade blivit stolt! Dessutom på en bädd av spenat, så både god och nyttig alltså!
 
Den här snygging såg jag på bron ut på Maremagnum, var ju bara tvungen att ta ett foto! Många båtar ligger det i hamnen bakom..

Lördagens utflykt som hanns med var turer med bussar av typen "Hop-on-hop-off". Ett smart sätt att visa maken staden för att sedan kunna välja vad han vill se.

Söndagen bestämde vi skulle ägnas åt en lite längre tripp, nämligen till Montserrat. Bägge är vi höjdrädda, men jag tyckte nog att jag kunde vara lite kaxig eftersom jag redan hade varit där och trodde att det skulle kännas mindre den här gången.... Jojo, det går an att vara kaxig innan... Långt dit upp ska vi, precis där de två topparna möter varandra går linbanan in....

Det var på något darriga ben jag gick ut! Höll i mig precis lika hårt som 2003 när jag var här tillsammans med en kollega och 24 st elever.


 Klostret är känt för att ha Escolania, gosskör, en av de äldsta i Europa. Skyddshelgonet, Virgen de Montserrat ska enligt legenden ska ha visat sig första gången runt år 880.
Klostret har satts i brand i två omgångar av Napoleons styrkor och har fått återuppbyggas efter hand. Invändigt är det otroligt pampigt!



 Maken gör reklam för sitt förbund och hos mig sitter de undervisande takterna fortfarande i! Titta där, Pelle, ser du mosaiken? ja, jösses...
Men visst är väl mosaiken vacker? Ett riktigt konstverk! Så många ljus var tända och tändes till minne av nära och kära och för att tacka Montserrat för hennes insatser. Kön var lång in i klostret, bakom altaret, där Montserrats statyett bevaras. Många katoliker vallfärdar för att se denna svarta jungfru som sägs ha hjälpt så många.
 
Måste erkänna att linbanan tillbaka ner gick mycket bättre än att åka uppför. Dessutom var det ju lite roligt att vi hamnade i en grupp av nordiska grannar; vi var både norrmän, danskar och svenskar i kabinen på väg ner.
 
 
När man besöker Barcelona så blir det ändå så att det är en viss arkitekt som hela tiden snor åt sig fokus! Antoní Gaudi! Denne fantastiskt smarte geometrist som gjorde både vackra, ovanliga och otroligt smarta byggnader. Man måste ju ha skorstenar och då kan man lika gärna göra dem iögonfallande vackra, istället för fula som stryk! Tänk om fler tänkte som han gjorde!
Här några smakprov från Parc Güell. Mer Gaudí lär komma på bloggen!

 Till slut! When in Rome, do as the Romans borde väl betyda att man gör som spanjorerna när man är i Barcelona? Och det gjorde vi! Kändes lite syndigt att sitta och dricka cava till lunch! För 20 euros, helt ok cava!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar