lördag 30 maj 2015

Lördag, regn och det där med att drömma sig tillbaka!

Jaha, så kom då den här veckans efterlängtade lördag! Ute vräker regnet ner, gräsmattan växer så det knakar om det, tvättmaskinen snurrar redan med veckans tvätt och här sitter jag och önskar att solen sken! Det är ett i-landsproblem, jag vet... Men, ni vet, den där känslan av att bara ha två dagar på sig att hinna med allt som ska göras på den lediga tiden, eftersom det inte hinns med i veckan...
Jag är så tacksam över att kollegan i Linköping tog med mig till Linköpings trädgårdsförening igår! En fantastisk tur bland vackra blommor, härliga lövverk, solsken och givande samtal bjöd hon på! Bättre kan det inte bli.
Får idag leva på minnet av solens värme på kinden och drömmer mig istället tillbaka till Barcelona!

Så mycket hade förändrats sedan jag besökte Barcelona sist, 2003. Då var det få som pratade engelska, nu pratade var och varannan engelska både på restauranger och i affärerna. Skönt för maken som inte behärskar spanskan. Det som kanske var lite tråkigt var väl att se att ex Parc Güell numera kostade pengar att gå in i.. Förståeligt i och för sig, då det måste kosta en förmögenhet att hålla stället igång. Det var kö för att få komma in, endast 400 personer åt gången fick vistas inne på området. Parken är stor så det fanns mycket att se runt omkring, bl a en fantastisk utsikt, men just siffran 400 ger lite perspektiv på hur mycket turister som strömmar igenom varje dag!


Jag har ju märkt att ju äldre jag blir desto viktigare är det med mat, inte bara att stoppa något i magen så att den blir mätt utan själva njutningen i att äta god mat... Barcelona kan verkligen erbjuda mat med det där lilla extra, både fisk och skaldjur och kött!
 Fisk och skaldjur på ELX

Fin köttbit på restaurangen Mirando al Mar

Dessa ställen bjöd dessutom på en härlig utsikt över hamnen!
Mumsigt att titta på igen, en sådan här ruggig dag! Blir riktigt hungrig, men tar väl en kaffe och tröstar mig med kaka istället! Till kvällen blir det chili con carne här, så det blir ingen gourmetmat ikväll! 

Det enda jag saknade från Barcelona var att njuta lite mer av havet, såsom vi hann med att göra i Marseille. Det där vidunderligt härliga med att kunna bada i lätt turkost, kristallklart vatten!
Där nere i viken badade vi!

Marseille har ett oförtjänt dåligt rykte, en stad man inte gärna åker till för att besöka som svensk. De nyheter som når oss därifrån är inga positiva nyheter, utan nyheter om kriminalitet och hemskheter. Den sida som vi som turister såg, med ett historiskt perspektiv på 30 000 år, närheten till havet och byar med ännu mer historia att berätta lockar till att lära känna området bättre. Kanske hade jag inte känt likadant om jag inte hade bott i Montpellier i 2,5 år? Södra Frankrike har så fantastiskt mycket att visa upp och erbjuda den som är intresserad av historia, gastronomi och kultur! 
Jag hoppas verkligen att jag får möjlighet att återvända dit! 

Här fortsätter regnet att vräka ner, inte ens Maya har lust att vara vaken, utan hon fortsätter att vräka sig i sängen.. Försökte flytta lite på henne för att få bädda, men fick en sträng blick tillbaka som sa: "vad i hela friden tror du att du håller på med", så jag lät henne vara. Bäst så, vi vet ju alla vem det är som bestämmer med en katt i huset. Här finns ju två, men varken Smulan eller jag har en chans mot Maya när hon sätter den sidan till. Återstår bara att plocka fram dammsugaren, så kanske jag kan få lite gjort och Maya kommer säkerligen att tycka att det är bättre att sova någon annanstans!


När det gäller fotografering så har jag ett favoritställe som ofta förekommer som motiv i min kamera eller mobil. Det är när jag går runt Råstasjön och Arenan och dess bostadshus speglar sig i vattnet. Överhuvudtaget så älskar jag när vattnet återger det som sker runtomkring. Jag hoppas verkligen att närmsta området runt sjön inte förstörs av bygget! Det är helt fantastiskt att kunna få gå ut runt hörnet där man bor och bara få njuta av sjön, fågellivet och dessa fina områden att promenera i. Nyss blommade vitsippor och blåsippor på ett stort område. Härligt, jag hoppas att det får fortsätta vara så!

Nehej, vädret verkar inte bli bättre så då är jag väl ursäktad om jag sätter mig framför datorn och fortsätter att titta på The Fall? Det sägs ju att det är ok att göra det när det är dåligt väder ute, eller? 

                                                        (Bild lånad från nätet)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar