lördag 16 maj 2015

Sol, ledigt och återhämtning!

Det är förvånansvärt hur snabbt känslan av att ha haft ledigt och upplevt nya saker försvinner och vardagslunken infinner sig igen!
Efter en tredagars arbetsvecka är det dags för ledigt igen och konstigt nog är kroppen helt slut! Det märks både fysiskt och psykiskt, känner mig gnällig och hängig! Så ska det väl inte behöva vara när man nyss har haft fem underbara semesterdagar i en stad som Barcelona?

Men det är ju bara att bita ihop och sluta vara gnällkärring! Lägga ner den biten som jag tycker så illa om hos mig själv.. Tror att jag ska skaffa mig en "gnällburk" som jag kan öppna och gorma i när det behövs och så stänga om efteråt och bara ställa undan! Perfekt!

Så nu fokuserar jag på trevligare saker och ställer undan min imaginära gnällburk! Mer Gaudí istället!
Avslutade förra inlägget med en bild från Casa Batlló och det förtjänar verkligen att visas upp med fler bilder!

 En audiovisuell guidad tur ingick och den var fantastiskt utarbetad på så sätt att man via en läsplatta som hölls över vissa delar i interiören kunde få se hur huset hade sett ut i "original" och vilka finesser som låg bakom vissa dolda väggar  i byggnaden.
Här syns en av husets många öppna spisar, denna i form av en svamp.
 En av fönstren som vetter mot balkongerna på framsidan fasad. Dessa fantastiska linjer som inbjuder fantasin till att löpa fritt!

                                      


Dörrar och valv; böjda mjuka linjer! Lampan som symboliserar solen, ljusets ursprung!


Fantasin sätts verkligen igång med alla böljande linjer, skulle mycket väl kunna tänka mig att bo i ett hus med inbjudande mjuka linjer istället för allt i rektangulära eller kvadratiska former... 

Trapphuset med sitt ljusinsläpp från taket. Fantastiskt ljus och färgen är ju naturligtvis min favoritfärg: blå! Under fönstren syns Gaudís genomtänkta ventilationssystem. 


Uteplatsen med husets baksida. Mycket turister fanns på plats..

Att få möjligheten att se allt detta en andra gång och fortfarande kunna se det med helt nya ögon var en härlig upplevelse. Trodde att det skulle vara lite "tråkigt" att få se allt en gång till, men jag måste erkänna att jag nog inte var tillräckligt fokuserad förra gången, för den här gången kändes som första gången. Kan det bero på den moderna audiovisuella guideturen? Mycket hade förbättrats sedan 2003. Minns att jag då reagerade mycket på säkerheten i husen, dvs många trappor, hustak utan mycket till säkerhetsräcken mm. Kanske berodde det på att jag då reste med 24 st elever? Oroade mig ständigt för att något skulle hända.. Men den resan gick ju, med facit i hand, väldigt bra och så även denna! 

Den spanska "modernisme", inte att förväxla med den franska, har verkligen "gripit tag" i mig, ser redan fram mot nästa resa och då få möjligheten att se fler av Spaniens storheter inom modernismen. Blandningen religion, gastronomi, kultur och arkitektur är ett gott recept för en härlig resa!

Ikväll förbereder jag morgondagens fortsatta grävande i trädgården! Jordgubbsplantor ska flyttas, få ny näringsrik jord och fiberduk, så att barnbarnen förhoppningsvis kan plocka jordgubbar snart! Kanske lagom till midsommar?
Men imorgon är imorgon och nu tar jag allt en liten drink för att fira att det är lördagskväll, en ledig dag kvar av den här trevliga helgen där t o m mor hann komma på besök! Trevligt värre! 










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar