lördag 22 maj 2010

Sommarvärme

Tänk, vilket underbart väder vi har fått! Önskar att det ville hålla i sig hela sommaren.. Som det ser ut nu så kanske inte skomakaren får någon semester eftersom det ser som att syrenerna kommer att börja blomma när som helst och häggen står i full blom.. Dvs i år blir det inget "mellan hägg och syrén". På tal om hägg så fick jag häromdagen höra av en vän att det är svårt att se skillnad mellan hägg och syrén.. Det måste vi råda bot på! Det här är hägg: Häggen hänger i klasar medan syrenen har ett mer upprätt sätt att växa!Stor skillnad är det både i blommor och doft. . Slut på lektionen, men nu kommer min vän säkert att kunna se skillnad på hägg och syrén! ;)
Äntligen har min lust att ta hand om trädgården infunnit sig. Samtidigt med sommarvädret. Har nämligen passat på att klippa gräs och rensa rabatter. Trots att större delen av dagen har gått åt till det (mellan sådant som tydligen en heltidsarbetande kvinna ska ägna sin lediga helg åt: dvs tvätta familjens kläder) så är jag inte på långa vägar färdig.. Men har i alla fall njutit av den grönska som finns, har kunnat konstatera att alla rosor utom en har överlevt vintern och nu är mina tår gröna efter att ha vandrat runt i det nyklippta gräset. Det blir till att skrubba rejält..Älskar mina lila och vita tulpaner som passar så bra ihop (i mitt tycke).De möter upp vid entrén och skänker glädje under en kort tid varje vår, skvallrar om att nu kommer bättre tider.Längre ner i trädgården sitter Angélique, denna vackra tuplan som är gudomligt rosa...
Med mig i trädgården har jag alltid mina katter, de följer varje rörelse jag gör.. Trevligt med lite sällskap. Maya är den som är trognast i att vara följeslagare vid trädgårdsarbetet och tycker allt som oftast att hon får alldeles för lite uppmärksamhet. Minns att vid den här tiden på året för ett år sedan tyckte ajg att hon verkade förändrad.. Det visade sig ju, senare, ha sin orsak då hennes livmoder hade brustit.. Vilken tur att vi har en sådan otrolig veterinär som klarade livet på min lilla Maya!Här funderar hon på om hon ska försöka gå in i källaren..

1 kommentar:

  1. Jag hoppas också att sommaren blir som idag, det har varit underbart! Snygg färgkombination på tulpanerna, just så har jag bestämt mig för att göra här, Jag gjorde en vit plantering under rönnen i höstas men konstaterar nu när de vita och mörklila tulpanerna blommar långt ifrån varann att de ska få bli sambo - jättesnyggt ser jag ju på din bild att det komme ratt bli =) Ha en fortsatt fin helg / kram gittan

    SvaraRadera