lördag 5 juni 2010

Lördag på plantmarknaden

Idag har jag besökt trevliga Plantmarknaden i Lindesberg. Bättre ställe för trädgårdsfantaster finns inte! Min trevliga kollega L bjöd med mig för att njuta en stund av deras fantastiska utbud. Hon skulle dessutom handla växter till sin nya rabatt, den turen hade inte jag. Min trädgård har mer eller mindre legat nere tills nu, då endast gräs klipps och ogräs rycks upp lite här och där...
L handlade mycket och jag stod emot! Ska inte handla något innan jag hinner med att sköta allt jag har.
Eftermiddagen tillbringades i trädgården med att klippa gräs och klippa ner nerfrusen rosbuske. Min älskade mormorsros har nämligen fryst ner och kommer bara med några få skott från roten. Hoppas att den tar sig igen! Den påminner mig verkligen om somrarna i mormors trädgård.
Hann även med en vända med kameran innan det var dags att åka till Nora och se insläppet på årets studenter från Lindeskolan som skulle på bal.
Den här lilla rackaren skulle inte på bal, men låg i min rabatt och hade det bra. De vita syrenerna blommar för fullt! De är så vackra. Då de är ädelsyrener så doftar de inte och det kan jag sakna lite. Som tur är finns det lila bondsyrener i trädgården så doften kan jag njuta av ändå. Kaprifolen doftar underbart på kvällen och det tillsammans med svalornas läten skvallrar om att sommar och med den semester är på intåg!Då minsann ska jag njuta av att ta med mig kaffekoppen ut i trädgården varje morgon, sitta på trädäcket och njuta av alla dofter. Kanske kan jag varva det med besök på trädgårdar runt om i landet som ex Bergianska trädgården? Den är väl värt ett återbesök! Stockholm har mycket att erbjuda i trädgårdsväg. En tur på Rosendal vore inte så dumt, under säsong så kan man få en guidad tur av trädgårdsmästaren! Tills dess får jag gå guidade turer i min egen trädgård :-)Avslutar med en daldocka. Så fin, gul som en liten kvällsol står den i min orensade rabatt. Men imorgon ska jag ta tag i den, det får bli söndagens terapi.
Ha en skön lördagskväll!

1 kommentar:

  1. Inte dåligt att kunna stå emot att köpa växter.
    Vi har också en vit syren blommar här och den doftar inte, lite tråkigt då den är så vacker. Men de gamla syrenerna doftar härligt på kvällen.
    Vacker sol till sist.
    Trevlig kväll!

    SvaraRadera