torsdag 24 juni 2010

Snart midsommar = trädgårdsdax!

Åh, vilken lycka! Jag har nämligen kunnat lukta på min första utslagna Rose de Rechtknopp! Lika fantastisk i doften i år som den alltid är! Ser till min glädje att både English Garden, Raphsody in Blue, Feuerwerk, Hope for Humanity, William Shakespeare, Leda mfl har massor av knopp. Dessutom har jag fått en ny ros av bästa L i födelsedagspresent, en Cramoisi Picote med karminröda blommor som sedan ska övergå i ljuslila enligt beskrivningen: Så vacker!
Det är inte bara i Norge som aklejorna blommar utan även här så blommar de överdådigt! Både den rosa vanliga och min gula papegojakleja:
En annan rolig sak är att min gula vallmo som jag frösådde för 3 år sedan nu har knopp för första gången! Är så spänd på att se hur den ser ut i blom, minns inte ens vilken sort det är eller vad den heter (men jag tror att det är en gul bergsvallmo eller är det bara en engelsk gul trädgårdsvallmo?): Allt har dock inte handlat om trädgård idag utan det har även varit förberedelser inför midsommar som städning (mindre kul), handling av diverse midsommarmat och marinering av fläskfilé! Nu hoppas jag att midsommar kan firas utan problem!
Jag hoppas att alla därute får en trevlig midsommar och att ni kör lugnt på vägarna!

5 kommentarer:

  1. Alltså.. Jag blir ju så varm i hjärtat när jag läser att jag inte är den enda som fullständigt går i spagat över rosenknoppar! *skrattar*
    Ha en fin midsommar! Kram!

    SvaraRadera
  2. Oh! Dina rosor blommar de redan? Härligt! Hos mej går jag i knoppbristningsväntan!
    HA en go midsommmar!
    Kram Monica

    SvaraRadera
  3. Härligt med första utslagna rosen. Jag får lov att vänta lite till :)
    Vilken underbar morgon vi har, frukosten har intagits i strålande sol på altanen i ett underbart väder - njuter.
    Önskar dig en riktigt sköna Midsommar! /Bea

    SvaraRadera
  4. Nästan som julafton mitt i sommaren......att få vänta på en vallmo alltså! Rosor är fint även om många av mina är lite klena i år efter den svåra vintern. Men än så länge blommar Louise Bugnet och Aïcha och snart är det nog dags för några fler att slå ut!

    Trevlig midsommar önskar jag dig och hoppar du får gott om tid att strosa i trädgården framöver! /kram Anette

    SvaraRadera
  5. Härliga rosor.
    Blir spännande att få se vad din vallmo är för en.
    En rolig och solig midsommar önskar jag dig och din familj.

    SvaraRadera