onsdag 30 juni 2010

Nya utmaningar

Så bär det iväg till huvudstaden för nya utmaningar. Inte trädgårdsmässiga sådana utan jobbmässiga. Trots semester så får man klämma in lite av varje, nästa vecka blir även den en arbetsvecka då det bär iväg till Gotland och Almedalsveckan. Ska bli mycket spännande att få prata skolfrågor med politikerna och se vad de har att komma med så här i valrörelsen. Alltid intressant att få höra vad de har för lösningar på problem som finns.
Innan dess och för att skingra tankarna lite inför den utmaning jag står inför idag så behöver jag tänka på lite annat!
Igår eftermiddag hade jag nämligen besök av min kära kollega L! Alltid lika trevligt att umgås en stund och när vädret är som igår kan det inte bli bättre. Dessutom planerade vi trädgårdsbesök; bl a hos Villa Sindoro i Nora, ett ställe som jag har varit sugen på att besöka, men som inte har blivit av ännu. På fredag blir det av! Jättekul! Bilder kommer.





I trädgården har jag ju helt plötsligt hittat en vit krollilja! Hur den har kommit dit är för mig ett mysterium, har inget minne av att jag har fått den från någon och definitivt inte av att jag har planterat den. Är så glad att ha den! Så stort tack till den som har gett mig den (fågel eller människa)!







Min Flammentanz har farit illa under vintern och börjar så sakteliga återhämta sig. Den har visat sina första små knoppar och jag hoppas verkligen att det blir fler. Funderar på om jag kanske bör byta ut jorden så att den får bättre jord, då den kanske behöver extra näring så här efter en tuff vinter....




Hope for Humanity blommar med flera utslagna blommor för varje dag(vilket fantastiskt namn, blir glad varje gång jag hör det och L's kommentar igår när vi gick runt och tittade var att det var typiskt mig att ha köpt en ros med det namnet, vilket stämmer). Måste försöka skärpa mig med vattning och gödning för den behöver verkligen det, den ser så ynklig ut!




Sedan har vi då mina vita pioner! Den första bilden är en Festiva Maxima och jag trodde nog att den andra vita också var samma sort, men det visar sig (kanske jag såg det redan förra sommaren, men inte kommer ihåg) att den har gult i mitten som syns på de två andra bilderna. Namn på sorten? Vet ej... Någon som har förslag? Har försökt leta på nätet men inte hittat vad det kan vara för sort. När man ger sig ut på nätet för att leta efter något specifikt till trädgården har jag märkt att man (läs jag) alltid hittar något nytt man bara MÅSTE ha... Vad kan det bero på? Nu hittade jag en pionsort "Swany" som bara är så vacker! Kanske något för den nya rabatten jag har börjat planera? Som om jag har gjort färdigt mina andra projekt...
Nu börjar det bli dags att samla tankarna så att jag gör ett "redigt" intryck! Håll tummarna!

1 kommentar:

  1. Hoppas du hinner njuta av Gotland lite också och inta bara prata politik! En härlig tid med rosor och pioner. Tror mina pioner slår ut när som helst. Dom är verkligen sena i år.
    Ang. rosor så var jag på Rosornas dag för några år sedan på Rosariet i Jönköping. Då pratade dom just om gödning. Han sa att tänk er själv om ni bara fått mat några gånger på året. Enligt honom skulle man göda mycket. Så det har jag börjat med. Mina rosor har det ju ganska svårt för här är ju så mycket berg så det har aldrig gått att gräva tillräckligt.

    Ha det så gott! kram Anette

    SvaraRadera