fredag 19 december 2014

Julledigt

Så kom då äntligen den efterlängtade julledigheten! Ska bli så skönt att få ha lugna mornar och mystid med katter och familj! Tyvärr är familjen en medlem kort sedan denna morgon och ledigheten får ett sken av saknad och sorg över sig. Samtidigt ger ledigheten möjligheten att kunna sörja och minnas i lugn och ro. Våra nära och kära kommer inte alltid att finnas hos oss och ibland blir vi smärtsamt påminda om det! Det gäller att fullfölja alla dessa tankar och idéer som föds och som man säger "vi borde umgås mer med..." eller "vi borde åka och hälsa på....."  
Sorg ter sig så olika hos oss människor, en del gråter för minsta lilla medan andra lyckas hålla allt inom sig tills de i sin ensamhet bryter ihop, för att i nästa stund bita ihop om allt igen. Inget sätt är mer rätt än det andra och det gäller att respektera var och ens sätt. Oavsett om vi förstår eller ej. 
Själv har jag problemet att om jag börjar gråta så är det kört, då rinner det utan stopp! Spelar ingen roll om det så är en film eller en begravning, det är kört så fort det börjar... Minns en film på bio där jag var tvungen att gå ut på toaletten för att kunna "hulka" i fred utan att skämmas ögonen ur mig. 

När vi drabbas av sorg så påminns jag om hur skört livet är och att man aldrig kan förbereda sig nog. Spelar ingen roll att man vet att vi alla ska den vägen vandra, när det händer är det lika j-vligt ändå! Därför är det ju så viktigt att inte bråka för småsaker, som att toalettlocket inte är nerfällt, tvättkläderna inte ligger i tvättkorgen eller att det är jag som får ta hand om disken för det mesta. Det är ju småsaker i det stora hela. Det viktiga är ju att få tillbringa tid med varandra, att få uppleva saker tillsammans, skapa minnen och framtid, så att den dagen vi inte kan vara tillsammans längre finns det i alla fall saker att minnas. 
Känner mig lite extra tacksam just nu över den julklapp som jag fick på jobbet, en gåva till Stadsmissionen, så att någon som inte har det så bra kan få möjlighet att få det lite bättre! Vi har ju mycket att ge varandra och så mycket som vi faktiskt kan dela på, inte bara materiella ting utan kärlek och omtanke om varandra. 
Ta hand om varandra och låt omtanke och kärlek råda istället för sura kommentarer om det som inte blir gjort!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar