söndag 28 december 2014

Ljuvligt med långledigt!

Tänk att vi fick lite vitt puder lagom till jul och dessutom krispig kyla som ger allt i naturen en härligt gnistrande glitter!

Fast jag har tjatat ut de här korten på instagram redan så kommer här två från sovrumsfönstret. Måste erkänna att det är så där lagom romantiskt att vakna med solen strålande rakt in i rummet och sedan titta ut och se de vackra grenarna helt beklädda i frost!

Dagen efter så hade temperaturen sjunkit så pass att den fukt som tydligen finns mellan våra fönsterrutor hade frusit till vackra iskristaller! Riktigt lyx att bli bjuden på en sådan "utsikt" efter den gråa trista november och nästan hela december som vi har haft!
Granen som vanligt pyntad med mormors ljusslinga med året 1935 skrivet i kartongen! Den hänger med, med sina fantastiska ljus som går att ställa åt alla håll och vinklar, fungerar fortfarande, inte ett ljus är trasigt! Jag måste nog erkänna att jag är lite tveksam ibland över säkerheten i dessa gamla slingor, men det verkar ju faktiskt stämma det där med att äldre saker håller längre. Hållbarheten kan ju ingen klaga på! Granen är ju dessutom en gran med mjuka barr, inga korta stickiga saker här inte, barr som gömmer sig i åratal, trots dammsugning till förbannelse! Nehej, här kör vi ädelgran.... Kan erkänna att doften från åkta gran saknas litegrann......
Katten Maya fullkomligt älskar när granen kommer fram! Hon både leker med kulorna, sliter lite i änglahåret och rullar sig förtjust på mattan under granen.... Paketens snören låg tyvärr bredvid paketen efter ett tag, Maya tyckte tydligen inte att de passade! Kul hade hon i alla fall, den busen.
Men jul och ledighet i all ära, rätt som det är så blir det lite för långtråkigt att bara sitta och titta på film, läsa eller spela spel. Då är det ju tur att det finns en liten "snickarboa" där man kan ta itu med diverse projekt. Det stora projektet - tapetsering - får nog vänta tills det lilla projektet är klart eftersom målarspruta används för tillfället!
Ska man måla så är det ju bäst att anpassa klädseln! Makeen skrattade gott så jag tyckte att jag kunde bjuda er på ett gott skratt också!
Lägg märke till reklamen för Arlas motsvarighet i Mexiko - Lala! :-) Para mis compas en Torreón/Gomez!

Grundfärgen på, nu gäller det bara att spackla ev ojämnheter som inte ska pryda bordet fortsättningsvis, sen lite mer färg!
Slipning och målning tar ju lite på krafterna, så efter att ha tvättat bort färgen från mina näsborrar (för inte tänkte jag på att jag skulle ha haft munskydd) så blev det en promenad i det ljuvliga vintervädret!
Vi passerade byns vackra årshus! Maken tycker att jag är pinsam när jag fotograferar andras hem, så han skyndar på så fort mobilen åker fram, vill inte bli sedd med den där galnigen som fotograferar allt i byn!

     Ett par kilometer från vårt hus finns de här finingarna! Här hade jag kunnat stanna hela dagen och bara tittat och klappat! Så fina!


Det där med hästar sitter kvar sedan barndomen, minns än idag hur glad jag var när jag besökte min barndomsvän C som hade en fjording vid namn Freja! Ville inte tvätta mina händer på flera dar så att inte hästdoften skulle försvinna! Riktigt så illa är det ju inte längre ;-) Menn nog njuter jag av de ärliga djuren fortfarande. Kanske skulle man ta upp ridningen igen? 

När vi vände kosan hemåt igen så hann solen nästan försvinna bakom trädtopparna!
Att bo så här på landet erbjuder så mycket vackra vyer, så mycket lugn och ro, avslappnande ljud som kvittrande fåglar, oväntade upplevelser som rådjur som helt plötsligt står på trädäcket och tittar in genom fönstret! 
En selfie bjuder vi på under promenaden! Här behövs inget rouge, inte! Det skaffar man enkelt genom att vara ute i minus 10 grader!

Väl hemma så var det allt skönt att få tända i alla lyktor som finns i huset, sedan sitta ned med en kopp varmt glöggte!


Jag fortsätter att njuta av ledighet i ett par dagar till, innan nästa arbetsår börjar och nya utmaningar tar vid! Jag hoppas att nästa år blir ett gott år för alla, att vi alla kan dela med oss av det vi har till de som inte har så att världen blir en bättre plats för oss alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar