torsdag 1 januari 2015

Årets första kväll något av en kulturell flashback!

Tillbringar kvällen i ett kyligt hus, där vårt värmesystem har valt att sluta föra ut värme, lyssnandes på Edith Piaf, denna franska näktergal! Delar med mig av en av hennes fantastiska verk: "Ne me quitte pas"
Det finns så mycket vacker musik att lyssna på och ikväll återupplever jag alla hennes vackra visor. Poetiska visor som för mina tankar tillbaka till min tid som student i Paris, upplevelser av de fantastiska områdena kring Quartier Latin och Montmartre, där många av de stora författarna och konstnärerna ska ha samlas för att diskutera dåtidens aktuella ämnen.



Quartier Latin, det arrondissement i Paris där jag tillbringade mest tid under de år jag studerade på Sorbonne. Där man kunde få sitta ner i lugn och ro på ett café med en god bok, eller besöka mycket trevliga bokhandlar där de tillhandahöll alla titlar en student kunde önska sig på, i stort sett, vilket språk som helst! Här nedan, statyn och det torg, där jag tillbringade en del nyårsaftnar tillsammans med tusentals andra fransmän och studenter från världens alla hörn och där alla kramades och kysste varandra på kinden vid tolvslaget oavsett om man kände varandra eller inte! Det var det glada 80-talet! Eller åtminstone den senare delen av det! 
Det berömda cafét Les Deux Magots, där intellektuella eliten såsom Albert Camus, Simone de Beauvoir, Jean-Paul Sartre, Pablo Picasso, en ung Ernest Hemingway, mfl lär ha diskuterat litterära verk och andra livsavgörande frågor! 
Bilderna har jag lånat från nätet... Mina egna är tyvärr av sämre kvalité då de är tagna långt före digital- och mobilkamerans tid. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar