söndag 4 oktober 2009

Söndag!

Så skönt med söndag, en dag när jag kan hinna ikapp lite. Har några prov som ska rättas färdigt och sedan ska resultatet ut på elevernas "rum" på nätet. Försöker underlätta så att de ska ha sina resultat samlade och så kanske vi inte behöver lägga så mycket tid på lektionerna till att de ska jämföra med varandra.. Tidstjuvar pratade jag ju om igår och prov är verkligen tidstjuvar. Jag funderar ofta på om de fyller sin funktion eller om det är ett förlegat sätt att "kontrollera" kunskap. Jag tycker nog att det är viktigare att kolla om de hänger med i samtalet på målspråket varje lektion än att kontrollera om de har tryckt in saker för att spotta upp dem på ett prov och en vecka senare har de glömt mer än hälften... Å andra sidan är jag ju bortskämd med att ha ett sådant ämne där kunskaperna kan kontrolleras ständigt, inte som NO där de blockläser och ett område kanske aldrig återkommer om inte läraren knyter an till det.
Kylan har kommit hit, tydligen för att stanna och alla blommor har fått flytta in i värmen. Fortfarande har vi haft mycket vackra dagar och under en av dessa tog maken och jag en promenad innan vi åkte hem från jobbet.

Vacker regnbåge visade sig i solskenet. Många vackra byggnader vandrade vi förbi, tyvärr var det svårt att ta bilder då flera av dem döljer sig bakom stora, fortfarande lövklädda träd.

Detta hör till bruket och kallas för "slottet". Tjusigt! Vid dammluckorna ligger detta vackra magasin:

Av ren slöhet orkade jag inte bära på bägge objektiven så det som fick följa med var zoomobjektivet... Det fick jag ångra (vilket jag egentligen visste om från början) för då måste jag ju ha ett visst avstånd för att få med hela motivet.. Då blev vissa saker "ivägen"... Tiden till att photoshopa bort det finns inte riktigt just nu..

Undrar just vart de är på väg? Ska de till sydligare breddgrader skulle jag gärna vilja följa med!

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Har liksom inte haft någon lust att vara på nätet på ett tag. Ser att jag har missat en hel del.
    Synd om föreläsaren. Men att föreläsa om stress måste man vara positiv och få åhörarna med sig.
    Det är sak samma här, tiden bara försvinner. Jo jag undrar också vem som knycker den, kanske försvinner en del p g a att det blir mörkare. Tala om att man bli påverkad av ljuset.
    Härlig promenad ni fick. Bilderna var inte alls dåliga.
    Prov som kunskapstest kan ju alltid diskuteras. Det finns både för- och nackdelar.
    Ta det lungt och tänk att du hinner med allt som du vill hinna med.
    Trevlig kväll!

    SvaraRadera
  2. Skönt med lite ledig tid. Du var "avundsjuk" på hur mycket jag hinner. Man kan ju säga som så att det har sina olika sidor att vara arbetslös. Tiden till att hinna allt man vill är ju det positiva förståss. Just nu när vi går mot mörkare tider skulle jag ge mycket för att ha ett arbete (nästan vilket som) Men jag klagar inte, vi har vad vi behöver och klarar oss på det. Ensamheten är väl egentligen den svåra biten, speciellt vintertid, om man dessutom är den sociala typen.

    SvaraRadera
  3. I love it! Very creative!That's actually really cool.
    謝謝你的文章分享,請你有空到我

    參觀,Thanks

    SvaraRadera