fredag 30 oktober 2009

Ljuva fredag!

Så har då fredagen kommit även den här veckan, trots att man kanske inte längtade riktigt lika mycket den här gången.. Det innebär ju ännu en dag närmare måndag och återgång till arbete!! Men det ska nog gå även i november, precis osm det gick bra i oktober!
Vilket kanonväder vi har haft idag! Jag har verkligen njutit av solen och de vackra höstfärgerna! Har hunnit byta däck på bilen, städat i källaren tillsammans med sonen, tvättat kläder samt tagit lite bilder av fåglarna som verkar gilla talgbollen som har hängts upp åt dem. Maken vart tvungen att jobba trots semester så eftermiddagen gick snabbt åt för sonen och mig nere i källaren. Jösses, så mycket skräp vi har lastat in i kärran för att ta till tippen imorgon!
På morgonen såg jag en fågel i trädgården som jag inte har sett där tidigare:

Ser ni gröngölingen mitt i bilden där rabatten slutar? (klicka på bilden så blir den större och lättare att se fågeln.)Tyvärr hade jag inte rätt objektiv på och jag vågade inte vänta för då skulle han säkert flyga sin väg, den rackaren. Måste bara tillägga att gräsklipparen har idag fått komma in i källaren för vinterförvaring! Så skönt!!!

Dessa två kom ganska bra överens på talgbollen men när det kom fler så vart lite fight om godsakerna:

De är så fina att titta på, när jag ser dem hålla på runt maten så längtar jag faktiskt efter snön så att det kommer fram fler sorters fåglar och tar för sig av maten. Funderar på att be maken snickra till en ny fin fågelstuga med riktigt matbord till.. Min gamla "Bed and Breakfast" gick sönder i blåsten i våras! Det roliga är att om jag frågar maken så svarar han alltid "Det är inga problem, det fixar jag", men det dröjer sååååå länge innan det blir fixat.. Har ni också sådana makar?? Alla saker måste finnas hemma, rätta verktygen ska hittas och naturligtvis rätta humöret! Det är ju i och för sig inte konstigt, sådan är jag nog själv med, även om det tar emot att erkänna. ;)

Sista vändan ute ikväll så ville jag ta en bild på den fantastiska månen, men den är lite oskarp. Fokus skulle vara på höstlöven framför, men det lyckades inte riktigt. Tyvärr var ljuset lite otillräckligt men månen syns ju i alla fall!

Ha en riktigt skön fredagskväll!

2 kommentarer:

  1. Vilka härliga höstbilder! Gröngölingar är fin, vi har en här ibland, men de är ruskigt lättskrämda.
    Skönt att få rensa lite bland skräpet ibland. Får väl bara hoppas att det är öppet på "tippen" idag då........det är ju helgdag! Annars blir det väl stående....
    Jo, jag känner igen den där "make-typen".......tyvärr är jag väl också lite sån...... Ha en fin helg. kram Anette

    SvaraRadera
  2. Kul med fåglar!
    Är det verkligen en Gröngöling? Den finns inte hos mig i alla fall.
    Det är verkligen rogivande och ett visst nöje att betrakta ivern att få frön och fett och inte minst de små intrigerna som följer. Hos mig är det flera matplatser och diverse ställningar för talgbollar och det är verkligen ett nöje i sig att betrakta mångfalden sen när matgästerna dyker upp.
    Med tanke på att få fixat det ena och det andra så är det väl för det mesta likadant överallt,
    dvs lång leveranstid ;)
    Trevlig fortsättning på helgen!/ Bea

    SvaraRadera