fredag 16 oktober 2009

Trots allt gnällande

Jag har den senaste tiden bara gnällt om hur lite tid jag har till än det ena än det andra. Trots det måste jag ändå erkänna att jag har världens bästa jobb! Var kan man få följa ungdomars utveckling från år 5 till år 9 om det inte är i skolan? Var kan man få se både goda och lite mindre goda sidor hos dem om det inte är i den dagliga verksamheten inom skolans väggar? För trots allt gnäll så är de flesta ungdomar helt fantastiska när det väl kommer till kritan och de som har mindre lätt för att visa det har ju oftast varit med om något som får dem att agera annorlunda. Något som har fått dem att missta förtroendet för vuxenvärlden och till sig själva.
Arbetsveckan är nu slut och tiden för prao över för den här gången. Trots det så ligger det ett gäng prov kvar orättade och ett gäng uppsatser.. Det får bli helgen som kryddas med lite arbete. Men jag har hunnit ordna med elevernas digitala rum och lagt in både filmer och provresultat. Vilken tid det tar att föra över filer! Det är ändå värt besväret, för att kunna ha allt digitalt att bara plocka fram när de funderar över något underlättar både för repetition och för att se den egna utvecklingen. Måste erkänna att jag gillar datateknik (när den är som bäst och allt fungerar)! Kanske är det därför min handväska är så tung jämt; den innehåller ju oftast minidator, mobil med tangentbord och bra kamera samt ibland även min ipod touch.. Hu', rimmar det med hållbar utveckling som jag så ofta predikar om? Knappast, va?


En riktig höstdag är det idag. Regn och rusk hela dagen och nu när jag sitter på vårt lilla kontor här hemma så ser jag genom det lilla fönstret hur kastanjen börjar få brungröna löv och lönnen bredvid är helt gul.
Det har sin charm, men jag längtar redan till en ny sommar och en ny trädgårdssäsong!

Att få dofta mina härliga rosor som förhoppningsvis blir ännu större nästa år.... På tal om det, hur har ni gjort med era? Har ni kuperat lite jord runt foten på rosorna? Måste erkänna att jag gör det sällan och de brukar klara sig, men i vintras (eller snarare våren) så dog två av rosorna.

(Varför är den röda färgen så svår att återge korrekt med en kamera?)
Så var det då dags för fredagskväll och mys. Det innebär tacos i det här huset (pust, är lite trött på det!).... Senare blir det även chips och cola, även om jag inte är så väldigt förtjust i det, försöker i alla fall stå emot. Där lyckas jag för det mesta, men när det gäller sötsaker så är det värre!!!
Ha en skön fredagskväll i höstregnet!

3 kommentarer:

  1. Jag beundrar ni som jobbar i skolvärlden,tack vare er så artar sig ändå dagens barn och ungdomar väldigt väl. Ni kämpar i motvindoch ändå så ger ni inte upp! Hejja er, ni är hjältar!!
    Röda rosor är hopplöst svåra att få rätt på när det gäller fotografera och få färgen rätt. Jag kupar sällan mina rosor, men så bor jag ju i zon 1. De enda jag pysslar om lite extra är mina engelska donnor men annars så får det vara. De kupar jag och så lägger jag lite granris över dom när den riktiga kylan sätter in. Här i skåne har vi ju barfrost och den är nog så elak att ha med att göra. Snö isolerar trots allt en del. Men om en ros dör så är det inte meningen att de ska vara i min trädgård. Det finns så många andra vackra sorter! Hårt men jag har så pass många rosor att jag inte jitter dalta alltför mycket med dom på hösten, lägger krutet på våren istället.
    Ha en skön helg! Veronica

    SvaraRadera
  2. Jag kan bara hålla med Veronica, ni gör ett fantastiskt jobb i skolorna (i alla fall de flesta av er) Det var just det som lockade mig till skolans värld, men nu blev det ju inte lärare av mig trots allt =) Ett beslut jag inte ångrar även om jag gärna skulle vilja jobba med ungdomarna. Funderar på att söka en utbildning i "reserv" om jag inte kommer in på tröädgårdsutbildningen nästa år helle. Då finns det en elevassistent-utbildning som känns väldigt lockande den med. Rosorna har jag ingen kollpå. Mina två står båda i kruka och flyttas baar in i växthuset över vintern. Att få de röda färgerna rätt med kameran är otroligt svårt. Svär många gånger över just det, får kankse fråga brodern min om tips, han är ju fotograf, och sen dela med mig till er andra. Ha en fortsatt skön helg, hoppas du får njuta av lite ledig tid du med / kram gittan

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Visst är det intressant att se hur ungdomar utvecklas. Kanske skulle jag ha sökt mig till skolan istället för förskolan. Ungdomar har så mycket att prata om, det är riktigt intressant att föra diskussioner med dom.
    Det du skriver om digitala rum låter intressant. Tyvärr finns inte sådant på sonens skola. Men det känns lite som om den skolan inte riktigt hänger med i datavärlden. Men det kanske beror på att kommunen hellre sparar på skolan än på sådant som man mycket väl kan spara på.
    Jag har också svårt med röda färger.
    Här rasade bladen av kastanjen när frosten kom.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera