tisdag 13 oktober 2009

Vart tar tiden vägen???

Oj,oj,oj... Alla mina inläg nu för tiden tycks handla om just... tid! Nu är klockan 21:45 och jag har precis stängt ner allt som har med jobbet att göra. Det är lite lustigt, för vi hade just idag en diskussion i personalrummet om lärares arbetstid (med tanke på rapports inslag om samma sak igår) och en av mina kollegor sa: vi ska inte klaga, vi har ju 14 veckors semester! Förskräckt tittade jag på honom och undrade vad han menade.. Jo, vi har ju sommarlov, höstlov, jullov, sportlov och påsklov, sa han. Visst, svarade jag, men vi har ju också 45 timmars arbetsvecka. "Vilken lärare sitter och arbetar 45 timmar varje vecka?" kom det till svar då... Jag måste erkänna att när jag hör detta så blir jag en aning sur, för vi är anställda för att arbeta så mycket. Om sedan några inte gör det så är det upp till dem.. Kan ju bara beskriva min tillvaro... Jag har dessa två kvällar (efter att ha arbetat fullgjort arbetsdagen) arbetat 3 timmar igår kväll med bland annat att förbereda ett gästspel i en klass idag som jag vanligtvis inte har. Ikväll har jag suttit 2,5 timmar. Det innebär att jag egentligen inte har mer än 4,5 timmar av min förtroendetid kvar den här veckan (och då är två av mina klasser ute på prao den här veckan så jag har det lite lugnare). På den tiden ska jag hinna rätta 24 st engelskprov, 17 st uppsatser och skriva omdömen för 2 klasser i två ämnen.... Förhoppningsvis hinner jag något av det på den tid jag skulle ha haft klasserna som är på prao, men 40 minuter är inget när det gäller rättning. Dessutom så har jag en klass "Boken om mig" som har legat på mitt skrivbord sedan vi började och som jag aldrig tycks hinna klart med. Puh! Samtidigt klagar jag inte, för jag har ett otroligt givande jobb, men jag har inte 14 veckors semester!!! Mina lov går dessutom ofta åt till att rätta prov ;)
Fast ibland känns det allt så här:

Hur har ni det på era arbetsplatser?
Kanske är det dags att börja planera för trädgård 2010 istället? Men jag har ju inte fått ner några lökar ännu, kan man hinna det, tror ni?

2 kommentarer:

  1. På jobbet är det fullt upp med att plocka upp härliga saker som kommer in inför hösten och julen.
    Julstjärnorna växer till sig i växthusen...härliga tider i antågan.
    I trädgården är det höst så nu är det bar att vila inför nästa säsong.
    Ha det gott
    Lotta

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Jag förstår att lärarna har det tufft. Så det du beskriver förvånar mig inte alls. Det är mer förvånande om lärarna inte jobbar så mycket. Jag kan mycket väl tänka mig att en del av loven används till skolarbete. Jag är förskollärare men jag vet att tiden inte alltid räckte till när jag jobbade. Vi hade bara vanlig semster men många kompdagar blev det. Jag jobbar inte som förskollärare längre. Men visst är det givande att arbeta med barn och ungdomar.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera