söndag 18 oktober 2009

Vackra höstdagar

Tänk vilken tur vi har som bor i ett sådant vackert land! Jag slås av det efter att ha läst lite i den nya boken som hamnade på mitt sängbord igår kväll "Jag låter mig inte skrämmas". 2007 lyckades Lydia Cacho och ett antal andra kvinnonätverk samt politiker äntligen driva igenom en lagändring som gör det brottsligt att misshandla sin fru(tidigare var det inte ett brott om skadorna läkte på två veckor!!!).Jag blir mållös av allt det jag läser om i hennes bok, denna starka och modiga kvinna som har vikt sitt liv till att göra allt för att rädda utsatta kvinnor och barn. Hon har även arbetat med aidssjuka och förbättrat deras livssituation genom att öppna ett center för aidssjuka, efter all diskriminering de har mötts av i samhället.
Vårt avlånga land är ju inte bara vackert på grund av att vi har lagar som skyddar oss och jhälper oss i utsatta situationer. En dag som denna så kan vi även njuta av en strålande sol, frost som glimmar i gräset efter nattens köld och en klarblå himmel. Vart så glad i sinnet att jag var tvungen att ta en tur med kameran precis som jag brukar göra en sommarmorgon! :)

Japanska lyktorna står fortfarande kvar trots många nätter av minusgrader. De lyser så vackert i solen!

På en vecka har marken utanför mitt växthus gått från städat till att få allt täckt med gula lönnlöv! Jösses, så det ser ut! men det frasar så härligt när man går.. Påminner om barndommen och allt krattande som skulle ske om hösten. Nu krattas det på våren istället! ;)

Härligt gula, gröna och bruna löv...
Trots att klockan är 11 på förmiddagen och solen har lyst och värmt upp sedan klockan 8 så ligger frosten kvar på flera ställen. Några enstaka rosor trotsar kylan med få blommor och höstastern står ståtlig i rabatten. Skönt är att inte behöva klippa gräseten gång till utan nu får det råda vintervila i vår trädgård på den fronten i alla fall...

Här syns vänstra sidan neranför huset. På den högra sidan ligger växthuset och fyra äppelträd samt ett päronträd innan gräsmattan öppnar sig precis som på den vänstra sidan. Lite av den sidan syns ju på den tredje bilden, men det är endast delen ovanför äppelträden och växthuset.
Även framsidan äv huset har mycket öppna ytor med rabatter runt om "fyrkanten". Där finns heller inga fruktträd förutom ett biggaråträd. Nästa år måste jag komma lite längre i min önskan att ta bort det "fyrkantiga" intrycket som trädgården utgör, men det är svårt. T o m bredvid huset i backen där alla blåsippor och gullvivor växer på våren så går det inte att komma ifrån en fyrkant fast i rektangelform då... *suckar*
Tips mottages tacksamt!
Nu väntar söndagsbestyr; d v s strykning, mer rättning och sedan afroaerobics på kvällen! Jippi! Helt underbar träningsform! Jag längtar...

6 kommentarer:

  1. Visst kan vi skatta oss lyckliga som inte behöver uppleva orättvisor, kränkningar, förtryck osv
    Tack för boktipset, den skall jag absolut låna å bibban.
    Nu har även vi frostiga nätter och det är vackert i naturen, men ack så trist med den mörkaste delen av året innan snön faller. Löven som samlas på hög under träd, inger riktig höstkänsla, man blir lite som ett barn som klampar på i vattenpölar och visst är det ett härligt prassel :)
    Trevlig kväll! /Bea

    SvaraRadera
  2. Vilken stor tomt ni verkar ha! Nu blev jag allt lite avundsjuk ;-P Jag hade verkligen önskat att våran var dubbelt så stor, men har slutligen gett upp hoppet om en flytt. Kan du inte göra en ungefärlig ritning på hur tomten ser ut. Det är svårt att få en uppfattning av det "fyrkantiga" enbart med ord. Dagens väder var verkligen skönt. Vi har dock inte haft någon nattfrost, men strålande sol och nästan vindstilla hela dagen. Dte blev sopat på gågnar och trappor sen tog vi en eftermiddags fika sittande i växyhuset. Där inne var det 28 grader. Hoppas kvällen blir angenäm / kram

    SvaraRadera
  3. Härligt självlysande lyktor. Fyrkantig trädgård? Inte precis så man tänker på det tycker jag. Men det går väl alltid att mjuka upp det med lite små buskage eller planteringar........brukar ju vara väldigt populärt av den som klipper gräset:-)
    Åh, afro är ju så kul........har ju inte kunnat träna på 6 veckor nu :-( Kanske, kanske ska jag försöka mig på danspasset på torsdag. Måste ta det lite lugnt. Men går det bra på torsdag, så kanske jag kan ta afron nästa måndag. Håll tummarna!
    Hoppas du får en härlig vecka. Kram Anette

    SvaraRadera
  4. Eran trädgård är ju perfekt att ha som fotbollsplan, den får ni inte ändra på! ;)

    SvaraRadera
  5. Hugaliga för japanska lyktor, de finns överallt om man inte passar sig. Fast roliga är de...
    Ha beställt boken !

    SvaraRadera
  6. Mmm...vilka vackra höstbilder! De oranga japanska lyktorna lyser verkligen upp och gör mig glad. Jag håller med Anette att kanske genom att plantera buskage i rundade former och göra gångar i böljande former som drar blicken till sig kanske kan komma bort från det fyrkantiga. :) Hoppas du förstår vad jag menar...
    Visst bor vi ett suveränt land...jag håller helt med dig!
    Må så gott!

    SvaraRadera