fredag 23 juli 2010

Norge

Jag har fått en ny favoritplats att åka till: Norge! Trodde aldrig att jag skulle säga det, men Norges fjällvärld är fantastisk...
När jag växte upp och alla mina kompisar åkte till västkusten på sommarlovet, badade, kom hem solbrända och glada, så fick jag åka till fjällen och sitta och titta på renar tidiga mornar. Ingen höjdare, tyckte jag då! Kanske är det tack vare de semestrarna som jag uppskattar Norges natur så mycket? För vem kan motstå detta?

Se bara hur fjället speglar sig i vattnet!

När vi åkte hemifrån kl. 04.00 på måndagsmorgonen så var det redan 20 grader varmt hemma, men här låg snön kvar uppe på de höga fjällen. Vattnet var jadegrönt på vissa ställen, där glaciärvattnet hade runnit ner och färgat vattnet så man nästan väntade sig få se en isbjörn komma uppdykandes ur det... Precis samma färg som på vattnet hos isbjörnarna på zoo...

Vindlande vägar nerför fjällen efter att ha kört genom långa tunnlar vid strynfjället, fick oss att tappa andan totalt över den syn som mötte oss på andra sidan! Höga fjäll på ena sidan och djup dal på den andra med detta jadegröna vatten: en religiös upplevelse tyckte maken - och jag är benägen att hålla med! Breathtaking sight!

Nu är det ju inte bara Norges natur som är fantastiskt utan även dess invånare - norrmännen är ett mycket trevligt folk som alltid är artiga och tillmötesgående! I varje affär eller annat serviceställe som man är in på så hälsas man alltid glatt och får alltid höra ett glatt: "Ha det" när man går därifrån.
Våra vänner som vi skulle besöka i Ramstaddal, utanför Sykkylven, rekommenderade ett stopp mellan tunnlarna vid Hellesylt!

Måste bara få skryta om Sonjas fisksoppa: den godaste fisksoppa jag någonsin har avnjutit! Där kan fransmännen slänga sin bouillabaisse i väggen!!! Så god med lax, marulk, krabba, räkor, vitt vin, gräslök, morötter mm... Mums!
Tänk att det skulle ta mig nästan 43 år att besöka vårt grannland! Nu hoppas jag på fler besök..
Ha en skön söndag!

1 kommentar:

  1. Vilka otroliga natur bilder det är ju fantastiskt//Britt

    SvaraRadera