fredag 2 juli 2010

Rosens dag


Idag har Rosa namnsdag och då firas rosens dag. Dagen till ära for så min kära vän L och jag iväg till Plantmarknaden i Lindesberg för att lyssna på Marco Åkessons berätta om alla deras olika rosor. Han gav både nutida tips och historik kring rosens ursprung. Bland annat berättades det om kejsar Nero som rosor för 4 miljoner silverpenningar och lade rosbladen på vinden och när middagsgästerna var bänkade så öppnades vindsluckorna och rosbladen släpptes ner över gästerna.
Historia fick vi också till oss, den äldsta fossil som kan härledas direkt till rosen är mellan 12-15 miljoner år gammal, men det finns fossiler som har hittats som man tror är en ros som är mellan 40-50 miljoner år gammal. Tyvärr går det inte att härleda direkt till rosen så därför är det 12-15 miljoner som gäller.
En annan gammal ros från ca 100 e kr är denna Richardii, en mumieros! Den måste jag bara ha i min trädgård eftersom sonen heter Ricard och han sover väldigt mycket... En mumie! :)
Rosa Centifolia, Rosa Moschata, Rosa Alba osv, alla dessa olika grupper av rosor som alla är lika fantastiska! När vi kom till Bourbonrosorna fick vi en annan historia inmundigad - historien om kejsarinnan Josephine och hennes brinnande intresse för rosor som gjorde att rosen fick en renaissance i Frankrike. Hennes man fick i uppdrag att leta efter nya sorter då han var ute och krigade, hittade han en ny sort så skickades en kurir hem med den. Den kuriren hade fri passage genom frontlinjen både på den egna och på fiendesidan!

Mossrosorna är en grupp som jag inte har någon av i min trädgård ännu, men det ska bli ändring på det. Bara min nya rabatt blir färdig så ska här handlas! Redan som knopp är de otroligt vackra, ser ut som om de vill säga åt dig att inte röra den! Kanske är det åt rådjuren de säger det?
Rosa rosor är egentligen inte min sorts ros, men idag var det flera stycken som tilltalade mig både med utseende och framförallt doft... Skulle kunna bosätta mig på rosengården på Plantmarknaden. 450 sorter har de!
Även om de rosa tilltalade mig idag så finns det en ros som jag har gått och sneglat på i tre års tid. Varför den inte har inhandlats än kan jag inte riktigt svara på, men av en eller annan anledning har det inte blivit av.

Den jag har gått och tittat på är Barkerole! Så vackert djupröd, med näst intill svarta knoppar.. Den ska jag ha i den rabatt som ska bli till framför vårt trädäck så att jag kan sitta och njuta av den varje dag det är vackert väder från morgon till kväll - frukost till middag!
Som vanligt är det svårt att få till den röda färgen med digitalkameran (läs - JAG kan inte!), vilket är så synd då den ser ut som vinröd sammet..
Imorgon kommer ett inlägg om Villa Sindoro i Nora som vi besökte efter Plantmarknaden, för nu måste jag följa fotbollsmatchen ordentligt!
Ha en ljuvlig sommarkväll!

2 kommentarer:

  1. Hej! Kul att hitta dig igen!
    Jag vill minnas att du tipsade mig om Plantmarknaden och rosorna för ett par år sedan, och den här veckan har jag äntligen kommit dit. Väldigt fint, och värt den långa resan det blev härifrån Eskilstuna...
    Jag återkommer och ser fram emot lite dagliljor framöver. =)
    /Caroline

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Trevlig läsning och så fint med Rosens Dag!
    Rosor väcker ett stort habegär och visst finns det många sköna arter.
    Den röda med så vacker veckade rosblad hade ett helt perfekt ros utseende :)
    En Honungsros hoppades jag få tag på i år, men antagligen var jag för sent ute, står över till ett nytt år.
    Trevligt veckoslut! /Bea

    SvaraRadera