lördag 17 juli 2010

Tullgarn

Har man vägarna förbi Trosa så måste man passa på att göra ett besök på Tullgarns slott!
Tullgarn är ett av de kungliga slotten (sedan 1700-talet), byggt 1590 av lagmannen Carl Sture. Under sommaren kan man få gå en guidad tur runt slottet och se de vackra rummen.
Trädgårdstokig, som jag är, så tittade jag inte bara på interiören utan naturligtvis på alla vackra rabatter utanför.
Se bara vilka vackra fuchsior de har i rabatten vid entrén till slottet! Hela rabatten fylld av uppstammade fuchsior! Jag som inte lyckades övervintra en enda av mina 5 från förra året. De levde enda fram till mitten på april, sedan var det kört...
På sin tid så hade vår Fredrik Adolf en älskarinna som han byggde en vacker manbyggnad i trä, kallad bellevue, som efter älskarinnans död användes av hertigens syster Sofia Albertina.


Möblerna är fantastiskt vackra och välbevarade, även om tiden visst har satt sina spår. Historierna om möblerna är många: bland annat en soffa (som tyvärr inte finns med på kort) med en avdelning på änden av soffan som var vänd bort från resten av soffan! Satte man sig där var det ett tecken på att man ville vara ifred och den som bröt mot denna regel och närmade sig eller tilltalade den som satt där, begick ett etikettsbrott!
Han lät inte bara bygga ett hus åt sin älskarinna utan byggde om slottet så att det skulle kunna vara lika vackert som Stockholms slott och inredde en stor sängkammare till en tilltänkt hertiginna som aldrig kom, utan det blev "bara" en älskarinna.
Fredrik Adolf utökade även trädgården med en engelsk park, som finns kvar till stora delar med slingrande stigar, kanaler och dammar. Vem drömmer inte om en engelsk park i sin trädgård?


Även här finns de vackra uppstammade fuchsiorna!
Det skulle vara intressant att få veta hur gamla de är... Jag skulle också vilja ha mina fuchsior kvar så länge att de fick stora knotiga stammar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar